PKP wyda miliony na walkę z oblodzeniem
Ponad 20 tys. pracowników, 172 zespołów szybkiego reagowania, 195 maszyn do usuwania oblodzenia na liniach kolejowych a także 85 pociągów pogotowia trakcyjnego będzie dbało o odpowiedni stan linii kolejowych w czasie zimy - poinformowały Warszawie PKP.
Jak poinformowali przedstawiciele spółek Grupy PKP, za utrzymaniem odpowiedniego stanu linii kolejowych mają odpowiadać PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Energetyka. Spółki będą współpracować przy odśnieżaniu linii kolejowych oraz odladzaniu sieci trakcyjnej.
Wiceprezes Zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski powiedział, że PLK w tym roku do usuwania śniegu, szronu i lodu przygotowała 195 maszyn, a także 85 pociągów pogotowia sieci trakcyjnej i 28 urządzeń do odszraniania. "W gotowości będzie również specjalne urządzenie stacjonarne, zabezpieczające podwozie pociągów przed oblodzeniem" - powiedział Pawłowski.
Z kolei PKP Energetyka odpowiedzialna za sieci trakcyjne ma je zabezpieczać przed osadzaniem się szronu i lodu. "W tym roku obszar podejmowanych działań wzrósł czterokrotnie, z 950 do 3500 km" - powiedział prezes zarządu PKP Energetyka Tadeusz Skobel.
"Wyciągnęliśmy wnioski z tego, co działo się w ubiegłym roku, i poprawiamy wszystko to, co nie zagrało. W zeszłym roku był problem z informacją dla pasażerów, dlatego w tym roku skracamy czas, w którym będziemy informować pasażerów o utrudnieniach" - powiedział prezes zarządu PKP Intercity Marcin Celejewski.
Jak zapewnił Celejewski, pasażerowie już po 10 minutach od nieplanowanego postoju pociągu mają być informowani o przyczynach i przewidywaniach dotyczących wielkości opóźnienia a także otrzymać pełną informację o możliwości przesiadek.
W przypadku opóźnień powyżej 30 minut, pasażerowie otrzymają ciepłe napoje i przekąski. W sytuacji, gdy linie będą nieprzejezdne, kolej ma uruchomić komunikację zastępczą. 40 największych dworców będzie otwartych przez całą dobę, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza. Jeśli temperatura obniży się o kolejne 10 stopni, podróżnym całodobowo udostępnione zostaną wszystkie dworce w kraju.
Dodatkowo pasażerowie mogą liczyć na pomoc pracowników nowych biur, które działają na dworcach: Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Katowice, Kraków Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny oraz Warszawa Centralna i Wschodnia. Biura czynne są codziennie w godzinach 7.00-21.00. Podróżnych wspierać mają także mobilni informatorzy.
Całodobowo działa również centrum wsparcia klienta, w którym pracują przedstawiciele PKP, PKP Intercity i PKP PLK, odpowiadając m.in. za monitorowanie ruchu pociągów i kontrole pracy drużyn konduktorskich. Centrum ma też pomagać pasażerom w sytuacji opóźnień, m.in. organizując transport zastępczy.
(PAP)