Informacje

fot. Pexels.com
fot. Pexels.com

Krócej, szybciej i bezpieczniej na Centralnej Magistrali Kolejowej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 lipca 2016, 12:08

  • 1
  • Powiększ tekst

Krócej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem - poinformowała PKP PLK, która zakończyła przebudowę dwóch przejazdów przez tory na tej linii.

Inwestycję sfinansowano z programu UE "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility, CEF). Dzięki niej PKP PLK zlikwidowała na CMK dwa przejazdy drogowe przez tory i w zamian wybudowała dwa wiadukty drogowe.

Całkowity koszt przebudowy wyniósł 17,51 mln zł, a dofinansowanie z UE - 14,9 mln zł.

Wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział na konferencji prasowej, że to pierwsza zakończona inwestycja kolejowa w Europie z programu CEF. "To jest może nieduża inwestycja, ale mająca duże znaczenia, bo CMK to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce" - podkreślił Słowik.

Jak wyjaśnił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, celem inwestycji było zwiększenie bezpieczeństwa, ochrona osób korzystających z przejazdów oraz podniesienie wydajność wykorzystania tej linii kolejowej.

Czytaj także: Ile polskie firmy stracą na płacy minimalnej we Francji?

"Dzięki wybudowaniu tych dwóch wiaduktów drogowych wykluczono całkowicie ryzyko kolizji pojazdów drogowych z kolejowymi. A tego typu kolizje są drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej sieci kolejowej" - przypomniał.

Dodał, że zmiana na CMK pozwoli też na skrócenie czasu podróży o kilka minut, co możliwie jest dzięki podniesieniu prędkości jazdy pociągów. Nowe wiadukty pozwolą na mierzącym ok. 5 km odcinku Olszamowice-Włoszczowa Północ na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h.

Zadaniem unijnego programu "Łącząc Europę" jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych, kolejowych czy wodnych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) łączy Warszawę z aglomeracją śląską, Krakowem i Wrocławiem. W skali międzynarodowej CMK jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim w relacji Wiedeń/Praga/Budapeszt - Warszawa.

(PAP)

Zobacz: 150 tys. Polaków wyemigrowało w 2015 r. do Niemiec

Powiązane tematy

Komentarze