Krócej, szybciej i bezpieczniej na Centralnej Magistrali Kolejowej
Krócej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem - poinformowała PKP PLK, która zakończyła przebudowę dwóch przejazdów przez tory na tej linii.
Inwestycję sfinansowano z programu UE "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility, CEF). Dzięki niej PKP PLK zlikwidowała na CMK dwa przejazdy drogowe przez tory i w zamian wybudowała dwa wiadukty drogowe.
Całkowity koszt przebudowy wyniósł 17,51 mln zł, a dofinansowanie z UE - 14,9 mln zł.
Wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział na konferencji prasowej, że to pierwsza zakończona inwestycja kolejowa w Europie z programu CEF. "To jest może nieduża inwestycja, ale mająca duże znaczenia, bo CMK to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce" - podkreślił Słowik.
Jak wyjaśnił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, celem inwestycji było zwiększenie bezpieczeństwa, ochrona osób korzystających z przejazdów oraz podniesienie wydajność wykorzystania tej linii kolejowej.
Czytaj także: Ile polskie firmy stracą na płacy minimalnej we Francji?
"Dzięki wybudowaniu tych dwóch wiaduktów drogowych wykluczono całkowicie ryzyko kolizji pojazdów drogowych z kolejowymi. A tego typu kolizje są drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej sieci kolejowej" - przypomniał.
Dodał, że zmiana na CMK pozwoli też na skrócenie czasu podróży o kilka minut, co możliwie jest dzięki podniesieniu prędkości jazdy pociągów. Nowe wiadukty pozwolą na mierzącym ok. 5 km odcinku Olszamowice-Włoszczowa Północ na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h.
Zadaniem unijnego programu "Łącząc Europę" jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych, kolejowych czy wodnych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.
Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) łączy Warszawę z aglomeracją śląską, Krakowem i Wrocławiem. W skali międzynarodowej CMK jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim w relacji Wiedeń/Praga/Budapeszt - Warszawa.
(PAP)