Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

KE bierze się za handel online

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 marca 2015, 10:55

  • 3
  • Powiększ tekst

Komisja Europejska zapowiedziała dziś przeprowadzenie badania konkurencji w sektorze handlu elektronicznego. Chce w ten sposób walczyć z działaniami poszczególnych firm, które ograniczają transgraniczny e-handel.

Działanie to zapowiedziała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager, dzień po tym jak KE ruszyła z pracami ws. nowej strategii jednolitego rynku cyfrowego.

Badania sektorowe dotyczące konkurencji to dochodzenia, które Komisja może przeprowadzić, gdy podejrzewa, że dany sektor nie funkcjonuje optymalnie. Mogą one prowadzić do wszczęcia dochodzeń sprawdzających, czy dane przedsiębiorstwo nie nadużywa swojej dominującej na rynku pozycji. Wcześniej pod tym kątem sprawdzano m.in. sektory energetyczne, usług finansowych i farmaceutycznych.

"Coraz więcej towarów i usług jest sprzedawanych w Europie przez internet. Pomimo tej tendencji transgraniczna sprzedaż online w UE rośnie bardzo powoli. Wynika to częściowo z barier językowych, preferencji konsumentów i różnic w przepisach pomiędzy państwami członkowskimi. Istnieją jednak także przesłanki pozwalające przypuszczać, że niektóre przedsiębiorstwa podejmują działania w celu ograniczenia transgranicznego handlu elektronicznego" - oceniła w komunikacie KE.

Głównym celem badania sektorowego ma być zidentyfikowanie tych działań, a także przeciwdziałanie im. Vestager ma przedstawić wniosek w tej sprawie w nadchodzących tygodniach.

Według danych KE w 2014 r. prawie połowa unijnych konsumentów zrobiła zakupy w sklepie internetowym, jednak tylko 15 proc. kupiło coś od sprzedawcy z innego państwa UE. Jednym z przykładów barier jest blokada geograficzna. Uniemożliwia ona konsumentom dostęp do określonych stron internetowych ze względu na ich miejsce zamieszkania lub dane karty kredytowej.

Badanie sektorowe ma się koncentrować na barierach tworzonych przez firmy. Chodzi w szczególności o działania, które utrudniają transgraniczny handel elektroniczny treściami cyfrowymi i towarami. W trakcie badania Komisja zamierza zebrać informacje od dużej liczby zainteresowanych stron ze wszystkich państw członkowskich.

Jeżeli po przeanalizowaniu wyników badania Komisja zidentyfikuje konkretne naruszenia zasad konkurencji, może wszcząć dochodzenia w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi praktyk ograniczających konkurencję.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Komentarze