Cud czy kiełbasa wyborcza? Po 25 latach istnienia III RP urzędnicy chcą uproszczenia podatków
Komisja finansów publicznych wprowadziła dziś nieliczne poprawki do rządowego projektu noweli Ordynacji podatkowej, który zakłada liczne ułatwienia dla podatników, m.in. dzięki uproszczeniu procedur podatkowych i informatyzacji, a także uszczelnienie systemu poboru danin.
Drugie czytanie projektu w Sejmie ma się odbyć w tym tygodniu.
Większość przyjętych poprawek to wnioski doprecyzowujące przepisy i o charakterze legislacyjnym. Komisja zgodziła się ponadto m.in. na przeniesienie z projektu prezydenckiego do rządowego zapisu, który mówi, że przygotowując korektę deklaracji podatkowej nie trzeba będzie tłumaczyć przyczyn tej korekty.
Do projektu wprowadzono też poprawkę dotyczącą wejścia w życie przepisów o pełnomocnictwach, a także zmianę, która mówi, że dłużnik rzeczowy, który zapłacił należność podatkową zabezpieczoną hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym uzyska zaświadczenie potwierdzające zapłatę należności.
Jak argumentowało Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do projektu, jego głównym celem jest zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, a także informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków.
Projekt przewiduje m.in. wyznaczanie jednego, "wiodącego" urzędu do postępowania w sprawach podmiotów powiązanych. Ma się to przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia kontroli podatkowych oraz postępowań podatkowych w sprawach firm powiązanych, objętych właściwością miejscową różnych urzędów.
Propozycja zawiera też przepisy wprowadzające pełnomocnictwa ogólne w procedurach podatkowych, do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ma być składane elektronicznie do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej.
Przewidziano ponadto wydawanie ogólnej interpretacji podatkowej zamiast powielania interpretacji indywidualnych. Projekt zawiera również rozwiązania usprawniające proces wydawania interpretacji podatkowych oraz poprawiające obsługę wnioskodawców.
W dokumencie przewidziano też możliwość zapłaty podatku za pomocą karty płatniczej. Według MF ułatwi to podatnikom wykonywanie ich obowiązków, wpłynie na upowszechnianie
obrotu bezgotówkowego oraz będzie miało korzystny wpływ na ograniczanie kosztów administracyjnych związanych z obsługą gotówki.
Rządowa propozycja zakłada ponadto informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. W ocenie autorów projektu wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych pozwoli na szybszą i bardziej efektywną analizę danych.
Projekt wprowadza rozwiązania, które mają promować zachowania podatników przejawiające się w samodzielnym korygowaniu błędów w deklaracjach w przypadku zaniżenia zobowiązania podatkowego, bez oczekiwania na działanie organu podatkowego - wskazano w uzasadnieniu do projektu. To np. niższe odsetki dla podatników, którzy sami ujawnią błędy w rozliczeniach.
Wysokość obniżonej stawki odsetek za zwłokę wyniesie 50 proc. stawki podstawowej. Jednak ujawnione przez organy podatkowe błędy w zakresie rozliczania podatków najistotniejszych z punktu widzenia wpływów budżetowych: VAT, podatku akcyzowego oraz ceł będą objęte karną stawką w wysokości 150 proc. stawki podstawowej. Pierwotnie MF zamierzało wprowadzić karną stawkę w wysokości 200 proc., ale złagodziło swoje stanowisko.
Karne stawki mają dotyczyć sytuacji, w których zobowiązanie podatkowe zostało zaniżone (lub też została zawyżona nadpłata lub kwota do zwrotu podatku) o ponad 25 proc. kwoty należnej i wyższej niż pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia (obecnie byłoby to 8750 zł).
Zgodnie z projektem otwarty zostanie także Rejestr Zastawów Skarbowych, zawierający informacje o zabezpieczeniach na ruchomościach i zbywalnych prawach majątkowych. Ma on być dostępny dla każdego, nieodpłatnie przez internet, z opcją własnego wydruku. Formalny wypis z Rejestru, tak jak dziś, pozostanie jednak płatny.
W projekcie unowocześniono też sposób doręczania pism - wprowadzono opcję wskazania adresu do korespondencji (innego niż adres zamieszkania), doręczenia pism na skrytkę pocztową oraz bezpośrednio pełnomocnikom zawodowym (adwokatom, radcom prawnym, doradcom podatkowym).
Większość zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r., natomiast przepisy dotyczące pełnomocnictw ogólnych będą mieć zastosowanie od 1 lipca 2016 r., niektóre - np. dotyczące utworzenia Rejestru Zastawów Skarbowych - zaczną obowiązywać 1 stycznia 2017 r.
PAP/ as/