Informacje

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk przemawia podczas konferencji prasowej po podpisaniu deklaracji o dalszej współpracy w rozwoju korytarza Via Carpatia, fot. PAP/Leszek Szymański
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk przemawia podczas konferencji prasowej po podpisaniu deklaracji o dalszej współpracy w rozwoju korytarza Via Carpatia, fot. PAP/Leszek Szymański

Via Carpatia połączy Bałtyk z Morzami Czarnym i Śródziemnym

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 marca 2016, 18:44

  • 0
  • Powiększ tekst

Trasa Via Carpatia pozwoli na rozwój gospodarczy krajów Europy Środkowo-Wschodniej - mówił w czwartek w Warszawie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. W stolicy przedstawiciele państw zainteresowanych budową Via Carpatia podpisali w tej sprawie deklarację. W spotkaniu dotyczącym realizacji Via Carpatia uczestniczyli przedstawiciele ministerstw transportu m.in. z Bułgarii, Węgier, Czech, Turcji, Słowacji, Ukrainy, Rumunii.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego przebiegającego od Kłajpedy na wybrzeżu Morza Bałtyckiego przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię (odnoga do portu w Konstancy na wybrzeżu Morza Czarnego) aż do Grecji, dochodząc do Morza Śródziemnego. Przewidywana jest także budowa odgałęzień w kierunku na Ukrainę i Białoruś i w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Na terenie Polski Via Carpatia przebiegać ma pomiędzy miastami Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

Przedstawiciele Litwy, Węgier, Polski, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy podpisali deklarację ws. Via Carpatia, w której zapowiedziano podjęcie "wzmożonych działań w tej sprawie". Adamczyk poinformował, że Bułgaria jest zainteresowana projektem i "przy kolejnej okazji potwierdzi to przez kontrasygnatę". Czechy uczestniczyły w spotkaniu jako obserwator.

"Znajduje się tutaj potwierdzenie i deklaracja dalszych wzmożonych działań na rzecz realizacji tej inwestycji. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych" - powiedział Adamczyk.

Jak wskazał, celem deklaracji jest potwierdzenie "wysokiej rangi tej inwestycji" w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza Via Carpatia do europejskiej sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu.

"Via Carpatia jest szlakiem życia, szlakiem rozwoju regionów wschodnich państw Europy Środkowo-Wschodniej. To ważny szklak komunikacyjny, który łamie dotychczasową zasadę realizacji szlaków komunikacyjnych na osi wschód-zachód" - powiedział Adamczyk.

Minister Adamczyk podkreślił europejski wymiar przyszłej inwestycji.

"Faktem niezaprzeczalnym jest, że utworzenie szlaku Via Carpatia wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Europy. Jestem przekonany o istotnej wartości dodanej dla całej Europy, a w szczególności dla jej części środkowej i wschodniej, pogłębionej współpracy w ramach regionu Karpat, w którym szlak Via Carpatia odegra rolę kluczową i będzie stanowił dźwignię rozwoju gospodarczego tej części Europy" - dodał.

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, który także brał udział w spotkaniu, podkreślił, że nie ma rozwoju bez dostępności do szlaków komunikacyjnych. "Mamy bardzo silną wolę, aby tę inwestycję zrealizować, bo jest ona bardzo ważna dla naszego kraju" - dodał. Resort rozwoju wpisał budowę Via Carpatii do programu odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju Polski.

Kwieciński wskazał, że Via Carpatia ma znaczenie nie tylko dla Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, ale także dla krajów bałtyckich: Finlandii, Estonii, Litwy i Łotwy, a także dla krajów bałkańskich, Turcji i krajów Bliskiego Wschodu.

"Tego typu szklaki komunikacyjne jak Via Carpatia będą stanowiły bardzo ważną oś rozwoju w tych regionach. Ta droga będzie wpływała na rozwój nie tylko przez samą dostępność komunikacyjną, ale będzie powodowała współpracę naukową i biznesową, rozwój rolnictwa, turystyki. Będzie stanowiła oś rozwoju wzdłuż wschodniej granicy UE od Helsinek do Salonik, a nawet dalej aż do Turcji i Iranu" - zaznaczył Kwieciński.

Adamczyk pytany o koszt projektu odpowiedział: "Można powiedzieć, że koszty realizacji tej inwestycji nie przekroczą średnich europejskich kosztów realizacji inwestycji drogowych. Jeżeli chodzi o polski odcinek, to trwa analiza programu budowy dróg krajowych z września 2015 r. Program ten zabezpiecza połowę środków na realizację wpisanych tam inwestycji. Zrobimy wszystko, aby znaleźć źródła finansowania na odcinek Via Carpatia w Polsce".

PAP, sek

Powiązane tematy

Komentarze