Via Carpatia: Rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku S19
We wtorek rozpoczęła się budowa 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Miejscem Piastowym a Duklą (Podkarpackie). Ten fragment międzynarodowej trasy Via Carpatii ma być gotowy w połowie 2025 roku.
„Via Carpatia jest projektem strategicznym. Dlatego, że otworzy komunikacyjnie województwo podkarpackie, lubelskie i podlaskie. Via Carpatia będzie oknem na świat. Nową szansą transportową, gospodarczą, społeczną i turystyczną dla południa województwa podkarpackiego - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber, gdy we wtorek oficjalnie rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19.
„Ten projekt to inwestycja w przyszłość i rozwój naszego kraju” – podkreślił wiceminister Weber.
Rafał Weber przypomniał, że z inicjatywą budowy Via Carpatii wystąpił w 2007 roku prezydent Lech Kaczyński. „Zaprosił do Łańcuta na Zamek prezydentów: Słowacji, Węgier, oraz Litwy i otworzył dyskusję na temat potrzeby budowy międzynarodowej trasy, która połączy kraje nadbałtyckie z państwami znad Morza Adriatyckiego, a także południowo-wschodniej części naszego kontynentu” – wspomniał Weber.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak dodała, że na nową drogę czekają mieszkańcy Miejsca Piastowego i Dukli. „Pozwoli na wyprowadzenie ruchu z miasta i odkorkowanie najczęściej uczęszczanych odcinków” – powiedziała Jarosińska-Jedynak.
Budową 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 19 zajmuje się firma Strabag. Dyrektor kontraktu Adam Zarzycki przyznał, że to będzie trudna budowa. „Wchodzimy w góry. Tutaj są tereny osuwiskowe. Stąd za czasów Łukasiewicza wydobywano ropę, są też złoża gazu. W studniach, które pozostały po gospodarstwach dawnych mieszkańców kumuluje się gaz. Jeżeli tego nie zabezpieczymy, może powstać mały wybuch” – powiedział PAP Adam Zarzycki z firmy Strabag.
W ramach inwestycji powstanie 18 kilometrów dróg dojazdowych. Zostaną przebudowane ok. 3 kilometry dróg powiatowych, gminnych i krajowych.
Na trasie głównej powstanie 20 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów i dwa przejścia dla zwierząt.
„Podczas budowy zużyjemy 38 tys. kubików betonu, mamy do ułożenia ponad 150 tys. ton masy, wykonamy 860 tys. metrów sześciennych wykopów i ponad 800 tys. metrów sześciennych nasypów” – wyliczył dyrektor kontraktu
Budowa powinna zakończyć się w lipcu 2025. Będzie kosztować niemal 479 mln zł.
Czytaj też: Skarb Państwa odkupi od Enei akcje Bogdanki
Czytaj też: Gdańsk. Na wyspie Ostrów powstaje fabryka wież wiatrowych
PAP/kp