Realizacja modernizacji Leopardów - zgodnie z planem
Modernizacja czołgów Leopard w Zakładach Mechanicznych Bumar-Łabędy w Gliwicach przebiega zgodnie z planem - powiedział w poniedziałek prezes zakładów Adam Janik. Dodał, że po latach regresu, firma zaczęła się rozwijać. "Patrzymy w przyszłość bardzo pozytywnie" - podkreślił.
Umowa ws. modernizacji 128 czołgów Leopard 2A4 do wersji 2PL warta jest ponad 2 mld zł. Jej głównym wykonawcą i liderem jest gliwicki Bumar, który wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Realizujemy jeden z najważniejszych obecnie programów strategicznych w ramach modernizacji Polskich Sił Zbrojnych. Jest to duży program, duże pieniądze i dużo pracy dla nas. To jeden z naszych głównych produktów na najbliższe lata. Umowa jest realizowana zgodnie z terminami - powiedział prezes Janik.
Zgodnie z kontraktem, czołgi mają zostać zmodernizowane do 2020 r.
Jak przypomniał prezes, oprócz tego dużego kontraktu, zakład realizuje szereg innych umów dotyczących m.in. remontów wozów zabezpieczenia technicznego WZT-2 i WZT-3, czołgów PT-91 i T-72, a także dostawy mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS20 oraz dostarczenia wozów rozpoznania technicznego na bazie Rosomaka, przy współpracy z zakładem Rosomak w Siemianowicach Śląskich. Prowadzone są też rozmowy z potencjalnymi klientami zagranicznymi, m.in. ws. sprzętu pancernego, choć o ich szczegółach prezes na razie nie chciał mówić.
Myślę, że najbliższe lata będą latami rozwoju. Ostatnio zwiększyliśmy zatrudnienie o ok. 60 osób. Po wielu latach regresji jest zmiana trendu. Widzimy przyszłość przez Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy, niemniej jednak, przede wszystkim musimy zwiększyć wydajność, to, co robimy, musimy zoptymalizować. Spółka musi generować wyniki dodatnie, żeby miała środki na swój dalszy rozwój. Niestety wielu albo nawet nastu lat zaniedbań nie da się z roku na rok odpracować – powiedział prezes.
Patrzymy w przyszłość bardzo pozytywnie. Bardzo nas też cieszy, że obecny rząd stawia na polski przemysł obronny - podkreślił Janik.
Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy w Gliwicach działają od ponad 65 lat. Są producentem ciężkich pojazdów gąsienicowych o przeznaczeniu wojskowym i cywilnym, m.in. wytwarzają czołgi, wozy zabezpieczenia technicznego, mosty towarzyszące, jak i ciężki sprzęt np. dla górnictwa węglowego.
Jak podali PAP przedstawiciele zakładu, obecnie w samym gliwickim Bumarze zatrudnionych jest ok. 820 osób, a łącznie, wraz ze spółkami zależnymi, ponad 1,1 tys. pracowników.
Wartą ponad 2 mld zł umowę ws. modernizacji 128 czołgów Leopard 2A4 do wersji 2PL podpisano w grudniu 2015 r. między Polską Grupą Zbrojeniową, Inspektoratem Uzbrojenia MON i Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy. Podwykonawcami są m.in. Przemysłowe Centrum Optyki w Warszawie, Zakłady Mechaniczne Tarnów i Zakłady Rosomak w Siemianowicach Śląskich.
Kontrakt ma być zrealizowany w latach 2018-20. Jak podaje gliwicki zakład na swej stronie, Bumar-Łabędy oferuje modernizację Leopardów w zakresie dodatkowego opancerzenia korpusu i wieży, wzmocnienia zawieszenia, systemów komunikacyjnych i przyrządów obserwacyjno-celowniczych oraz elektrycznej stabilizacji. Partnerem strategicznym jest niemiecka firma Rheinmetall.
128 Leopardów 2A4 z nadwyżek Bundeswehry zostało dostarczonych Polsce w latach 2002-03. W 2013 r. z nadwyżek Bundeswehry zamówiono kolejnych 119 używanych czołgów Leopard 2 (14 w wersji A4 i 105 w wersji A5) - ostatnia partia Leopardów 2A5 dotarła do Polski 30 listopada 2015 r.
W poniedziałek w Gliwicach prezes Janik oraz prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz podpisali list intencyjny ws. prowadzenia przez Bumar-Łabędy klasy patronackiej w Zespole Szkół Samochodowych im. Stefana "Grota" Roweckiego. Spółka oferuje zajęcia praktyczne pod okiem swych pracowników, a dla najlepszych uczniów - stypendia i gwarancję zatrudnienia po zakończeniu edukacji. Klasa ruszy we wrześniu.
Na podst. PAP