Ponad 1/3 firm meblarskich prognozuje wzrost sprzedaży branży w br.
Ponad 1/3 przedstawicieli branży meblarskiej (37%) ocenia, że sprzedaż polskich mebli wzrośnie w tym roku w stosunku do 42 mld zł produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce w 2016 roku, wynika z raportu firmy doradczej KPMG w Polsce pt. "Rynek meblarski w Polsce"
Aż 37% respondentów odpowiedziało twierdząco w odniesieniu do prognozy wzrostu sprzedaży w 2017 roku. Wśród tej grupy ponad jedna czwarta przewiduje wzrost sprzedaży do 10%, połowa - o 11-25%, a pozostała część - o ponad 25% w stosunku do 2016 roku. Dokładnie 57% spośród przebadanych firm twierdzi, że poziom sprzedaży nie zmieni się w ciągu obecnego roku, a jedynie 6% uważa, że ulegnie on spadkowi - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce w 2016 roku wyniosła 42 mld zł. Prognozy wskazują, że do 2020 roku zwiększy się o ponad 18% i wyniesie prawie 50 mld zł. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie, więcej eksportują jedynie Chiny, Niemcy i Włochy.
Eksport odgrywa kluczową rolę w polskim przemyśle meblarskim - ponad 90% wartości produkcji sprzedanej stanowią meble przeznaczane na rynki zagraniczne.Główny rynek zbytu dla polskich wyrobów meblarskich stanowią kraje europejskie, przede wszystkim Niemcy (36% polskiego eksportu), Wielka Brytania (8%) oraz Czechy (7%). Około 13% polskich mebli jest eksportowanych poza obszar Unii Europejskiej, m.in. do USA, Rosji i Chin, podano także.
Przedstawiciele branży meblarskiej, zapytani o dokonanie oceny obecnej sytuacji na polskim rynku, aż w 64% ocenili ją pozytywnie. Jedynie 12% firm ma o niej negatywne zdanie, a co czwarta ocenia ją neutralnie bądź nie ma opinii. Podmioty działające w Polsce są nie tylko zadowolone z sytuacji panującej na rynku krajowym, ale również w znaczącej części wierzą w dobrą kondycję swojej firmy.
Z przeprowadzonego przez KPMG w Polsce badania wynika także, że w ciągu ostatnich trzech lat 61% wszystkich konsumentów, biorących udział w badaniu dokonało zakupu nowych mebli, zaś jedynie 7% osób badanych nie kupiło w tym okresie żadnych mebli. Statystyczne gospodarstwo domowe, którego członkowie nabyli meble w analizowanym okresie czasu, przeznaczyło na ten cel 4,5 tys. zł. Wśród różnych rodzajów kupowanych mebli respondenci najczęściej wybierali meble do pokoju dziennego, do kuchni oraz sypialni.
Polacy zdecydowanie najczęściej kupują meble w salonach meblowych - przede wszystkim sieciowych, lecz również tych niesieciowych. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz poziomem i różnorodnością oferty sklepów online, zauważalnie zwiększa się udział roli internetu jako miejsca dokonywania zakupów - niemal co trzeci respondent kupuje meble w tym kanale. Istotnie częściej niż pozostali przez internet kupują osoby w wieku pomiędzy 26 a 35 lat (40% wskazań) oraz ankietowani z wyższym wykształceniem (43%). Aż 41% Polaków rozważa zakup mebli przez internet w ciągu najbliższego roku.
Z przeprowadzonego przez KPMG badania wynika, że Polacy, wybierając meble, w największym stopniu kierują się ich funkcjonalnością (88%), trwałością wykonania (87%) oraz stosunkiem jakości do ceny (84%), wskazano także.
Ponadto blisko co czwarty Polak deklaruje nabycie używanych mebli w ciągu ostatnich trzech lat. Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że gospodarstwa domowe o najwyższych dochodach (przekraczających 10 tys. zł netto miesięcznie) decydują się na kupno mebli używanych równie często co respondenci z gospodarstw o najniższych dochodach (do 2 tys. zł).
Raport KPMG w Polsce pt. "Rynek meblarski w Polsce" powstał na podstawie analizy danych uzyskanych od firm i instytucji badawczych (głównie Euromonitor International) oraz instytucji statystycznych (Eurostat i GUS). KPMG w Polsce z pomocą firmy badawczej ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie konsumentów oraz badanie firm z branży. Badanie konsumenckie zostało zrealizowane na reprezentatywnej grupie 1016 dorosłych Polaków. W raporcie zostały również wykorzystane dane pozyskane w badaniu przeprowadzonym wśród przedstawicieli przedsiębiorstw z branży. Badanie zrealizowano metodą CATI (ang.ComputerAssisted Telephone Interview) i objęto nim 106 firm meblarskich. Oba badania zrealizowane zostały w marcu 2017 roku.
(ISBnews)