Informacje

Polska potęgą meblarską. Możemy być nr. 3 na świecie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 lutego 2018, 10:47

  • 0
  • Powiększ tekst

Polska jest 4. eksporterem mebli na świecie i 6. największym ich producentem - powiedział w czwartek dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Michał Strzelecki. Ocenił, że w 2018 r. w rankingu eksporterów powinniśmy zająć 3. pozycję i wyprzedzić Włochy

Jak zaznaczył podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami, na koniec 2017 roku w polskiej branży meblarskiej było zarejestrowanych ponad 27 tys. przedsiębiorstw. Na stałe dają one zatrudnienie 151 tys. osób - powiedział.

Dodał, że 43 proc. polskich firm sprzedaje w sposób zorganizowany swoje meble za granicę.

90 proc. produkcji trafia na eksport, 10 proc. pozostaje na rynku polskim - powiedział.

Głównym odbiorcą mebli z Polski pozostają, jak wskazał, Niemcy. Na drugim miejscu plasuje się Wielka Brytania, następnie Czechy i Francja - wyjaśnił. Dodał, że w 2016 roku Polska wyeksportowała meble o wartości 9,2 mld euro. Dało to naszemu krajowi czwartą pozycję w światowym rankingu eksporterów po Chinach, Niemczech, Włoszech.

W światowym rankingu eksporterów mebli powinniśmy w 2018 roku zająć trzecią pozycję - do Włoch nam naprawdę niewiele brakuje - ocenił.

Z kolei, według wstępnych szacunków analityków firmy B+R Studio wartość produkcji sprzedanej branży meblarskiej w 2017 r. wyniosła 46 mld zł.

Zakładamy, że produkcja sprzedana powinna zbliżyć się do 50 mld zł, czyli wzrost o ok. 10 pro.._- powiedział Strzelecki odnosząc się do wartości sprzedaży w 2018 roku.

Mówiąc o wyzwaniach stojących przed polską branżą meblarską wskazał na wdrażanie nowych technologii, budowę dużych, silnych i rozpoznawalnych marek, promocję polskiego przemysłu meblarskiego.

Okazuje się, że bardzo dużo naszej produkcji, choćby w Arabii Saudyjskiej, sprzedawane jest jako meble niemieckie - zaznaczył obecny na spotkaniu prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Jan Szynaka. Jak zaznaczył, należy stworzyć polską markę meblarską w świecie.

Chcemy jako branża łączyć naszą siłę w prezentacji zewnętrznej na szczeblu międzynarodowym - mówił. Służyć ma temu m.in program Polskie Meble w PFR, zakładający współpracę w promocji polskiej branży meblarskiej z PAIH w ramach zagranicznych biur handlowych Agencji.

Promocji polskiej branży służą też m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie i organizowane w ich ramach targi Meble Polska. W tym roku, jak zapowiedział Józef Szyszka z Międzynarodowych Targów Poznańskich, na tym wydarzeniu wnętrzarskim zaprezentuje się ponad 1300 firm i marek. Targi zajmą powierzchnię 10 boisk piłkarskich - powiedział Szyszka. Ma je odwiedzić 25 tys. zwiedzających z ponad 50 krajów.

Przygotowywane są specjalne kolekcje meblowe na wyłączność - powiedział.

Wyjaśnił, że chodzi o tzw. secret rooms, czyli ekspozycje prezentowaną w ramach zamkniętych przestrzeni dla kluczowych kupców, dysponujących największymi budżetami zakupowymi. Taka jest specyfika handlowania przy tych poziomach obrotów, jakie osiągamy jeżeli chodzi o meble polskie - powiedział.

PAP, mw

Powiązane tematy

Komentarze