Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Kim są najbogatsze mamy świata?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 maja 2013, 12:30

    Aktualizacja: 23 maja 2013, 17:43

  • Powiększ tekst

Stereotypy nie są łaskawe dla kobiet w świecie biznesu. Niesprawiedliwe postrzegane są one jako zbyt emocjonalne i obawiające się ryzyka. Tymczasem, liczba kobiet w rankingu najbogatszych osób na świecie stale rośnie. Co więcej, większość z nich to mamy, sprawnie łączące karierę zawodową z macierzyństwem.

Jaka jest współczesna matka?

Przemiany kulturowe oraz idąca za nimi stopniowa transformacja roli kobiet w społeczeństwie, wpłynęły na zmianę ich pozycji. Młode kobiety charakteryzuje ambicja i chęć odnoszenia sukcesów na polu zawodowym. Polki już dawno wyrwały się z przysłowiowych czterech ścian, jednak wciąż większość z nich chce także założyć rodzinę. Niemal 80% kobiet w wieku 18-24 deklaruje, że pragnie posiadać potomstwo – wynika z najnowszego raportu CBOS[1].

Mimo nadmiaru obowiązków rzadko też rezygnują z rzeczy, które sprawiają im przyjemność, takich jak hobby, dbanie o siebie czy spotkania ze znajomymi. Wielość pełnionych ról nie przeszkadza kobietom w odnoszeniu sukcesów zawodowych i w codziennym godzeniu rozwijającej się kariery z macierzyństwem i obowiązkami domowymi.

Przewaga matek w biznesie

Co więcej, kobiety coraz częściej zajmują stanowiska menedżerów w firmach i są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych. Okazuje się, że macierzyństwo nie tylko nie stoi na przeszkodzie w spełnianiu zawodowych aspiracji, ale wnosi wiele cennego doświadczenia.

- Pracujące matki to kobiety dobrze zorganizowane i zaradne. W sytuacjach wymagających zachowania zimnej krwi często radzą sobie dużo lepiej niż mężczyźni – zauważa Elżbieta Micigolska-Turczyk, Idea Expert SA, Związek Firm Doradztwa Finansowego (ZFDF). – Zespół cech, które mamy nabywają w trakcie opieki nad dziećmi, takich jak cierpliwość, odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu, powodują, że podejmują one trafne decyzje. Macierzyństwo uczy bowiem umiejętności pracy wielozadaniowej, uodparnia na zmęczenie, co ułatwia kobietom odnalezienie się w wymagającym i złożonym środowisku biznesowym - dodaje ekspert.

Kobiety stereotypowo postrzegane są jako zbyt słabe i mało pewne siebie, by sprawdzać się jako osoby decyzyjne w kwestiach inwestycji finansowych.

- Jednak to właśnie ostrożna analiza ryzyka, przemyślane decyzje wynikające ze zrozumienia faktów, a nie ambicji personalnych, powodują, że udaje im się sprawnie zarządzać przedsiębiorstwami.

– dodaje Elżbieta Micigolska-Turczyk, Idea Expert SA, ZFDF.

Najbogatsze mamy świata

Poniżej prezentujemy subiektywny ranking 9 najbogatszych mam świata przygotowany przez ekspertów ZFDF. Mimo obowiązków związanych z macierzyństwem, każda z wyróżnionych mam potrafi sprawnie zarządzać finansowym imperium. Część z nich odziedziczyła majątek po mężu bądź ojcu, jednak ambicja nie pozwoliła im spocząć na laurach, dzięki czemu pomnożyły dochody firm.

Tab 1. Subiektywny ranking najbogatszych mam świata ZFDF

Najbogatsze mamy świata

Nr.

Kto?

Majątek w  mld $

Co osiągnęły?

Branża/Firma

Dzieci

1.

Christy Walton

25,3

10. na liście najbogatszych ludzi świata. Ma 56 lat, majątek odziedziczyła po mężu. Wartość sprzedaży produktów oferowanych przez sieć Wol-Mart wynosi 405 mld dolarów rocznie.

Wal-Mart, First Solar

1

2.

Liliane Bettencourt

24

Ma 89 lat i zajmuje 15 miejsce na liście światowych miliarderów, we Francji jest drugą najbogatszą osobą. To dzięki niej do koncernu należą marki: Cacharel, Garnier Paris, Maybeline, Biotherm i Vichy.

L'Oreal

1

3.

Iris Fontbona

19,2

Zajmuje 27 miejsc na liście najbogatszych ludzi świata. Zarządza największą firmą w Chile, wydobywającą miedź. Tylko w 2012 roku akcje firmy osiągnęły 70% zysku

Antofagasta

3

4.

Georgina "Gina" Rinehart

18

Jest najbogatszą osobą w Australii. Jej firma dysponuje piątymi, co do wielkości złożami rudy żelaza. Jest właścicielką jednej z największych sieci telewizyjnych w Australii i grupy medialnej wydającej 3 gazety.

Hancock Prospecting

3

5.

Birgit Rusing

 

14

Jest trzecią najbogatszę osobą w Szwecji. Ma 88 lat. Jej firma produkuje opakowania do napoi.

Tetra Laval

3

6.

Jacqueline Mars

13,8

Zajmuje 44 miejsce na liście miliarderów, jest 4 najbogatszą kobietą w Ameryce. Jej firma produkuje m.in. batony Snikers, Mars, M&M.

słodycze, karma dla zwierząt

3

7.

Susanne Klatten

13

Zajmuje 52 miejsce na liście miliarderów, jest 3 najbogatszą osobą w Niemczech. Oprócz udziałów w BMW, posiada udziały w firmach: farmaceutycznej, produkującej energię wiatrową, producencie węgla i grafitu oraz produkującej nawozy dla rolnictwa.

BMW, Altana

3

8.

Anne Cox Chambers

12,5

Zajmuje 53 miejsce w rankingu miliarderów świata. Zarządza imperium medialnym, w którego skład wchodzą gazety, telewizja, radio i telewizja kablowa.

Cox Enterprises

1

9.

Savitri Jindal

.

10,9

80 miejsce na liście najbogatszych ludzi świata. Najbogatsza kobieta w Indiach.

Jindal Group

9

Źródło: Opracowanie własne ZFDF



[1] Plany prokreacyjne Polek, CBOS, marzec 2013

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------

Kup książkę:"Jak być mamą?"

autorzy:Wojciech Warecki, Marek Warecki

Pierwszy tomik serii: Jak być...? ", adresowany jest do mam Jak być mamą?. Tych obecnych, ale i przyszłych. Każda z pań znajdzie tu proste i praktyczne uwagi. Jak dojrzale wspierać swe dziecko, jak je słuchać, a przede wszystkim: jak je kochać? Rzecz godna uwagi, już choćby dlatego, że mamą pozostaje się do końca życia. Marek Warecki i Wojciech Warecki są doświadczonymi psychologami (Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii) i od 1989 roku zajmują się przeprowadzaniem treningów oraz doradztwem psychologicznym. Publikowali książki jak i artykuły z zakresu szeroko rozumianej psychologii. Obecnie prowadzą własną firmę szkoleniowo - doradczą."

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych