Polska kolej zmienia oblicze
PKP Polskie Linie Kolejowe zakontraktowały w tym roku już prace za ponad 17 mld zł. Cały Krajowy Program Kolejowy opiewa na ponad 66 mld zł. Te inwestycje zmieniają oblicze polskiej kolei
Minister Andrzej Adamczyk w ub. roku powtarzał, że przychodząc do resortu infrastruktury i budownictwa zastał „puste szuflady”. Przetargi na inwestycje w aktualnej perspektywie unijnej były nieprzygotowane, a ryzyko niezrealizowania Krajowego Programu Kolejowego było bardzo realne.
Po niemal 2 latach pracy sytuacja się odwróciła. Nie tylko podpisywane są liczne umowy na kolejne inwestycje, ale przygotowywane są projekty na kolejną perspektywę budżetu unijnego!
Szuflady są dzisiaj pełne projektów – powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej minister Adamczyk. Skończył się czas degradacji polskiej kolei. Polacy zasługują na bezpieczne, komfortowe i punktualne podróże pociągami – dodał.
Prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel dodał, że spółka przy podpisaniu umów notuje duże oszczędności, sięgające aż 20 procent.
Zawarte umowy opiewają na kwotę ponad 17 mld zł, zaś kwota zarezerwowana na te zadania wynosi 21,5 mld – powiedział prezes PKP PLK.
Prowadzone są inwestycje w całej Polsce. Wicemin. Andrzej Bittel wizytował ostatnio inwestycję kolejową w Stalowej Woli, zaś ostatnio podpisana została umowa na remont fragmentu tzw. „Nadodrzanki”. W przetargu znajduje się projekt na najdłuższą nową linię kolejową od 40 lat, tzw. Podłęże-Piekiełko, której poprzednie rządy nie miały odwagi zrealizować.
Łączymy Polskę dzięki równomiernemu rozkładowi środków. Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym – zakończył minister Adamczyk.
Wkraczamy w okres zimowy i na pewno przed pracownikami kolei wiele wyzwań. Całe szczęście, że nie usłyszymy już usprawiedliwień bezczynności i bylejakości na polskiej kolei w rodzaju pamiętnego „taki mamy klimat”…