Przełom w polskim Amazonie aktl.
Elektroniczny system ocen pracowników, a wraz z nim wyśrubowane normy, na które narzekali pracownicy polskiego Amazona, zostanie od poniedziałku zawieszony. Jak mówią związkowcy, to pierwszy przypadek spełnienia ich postulatów - czytamy na money.pl. Amazon przesłał do redakcji wGospodarce.pl oficjalne stanowisko w tej sprawie.
Elektroniczny system ocen Adapt działa w większości europejskich oddziałów Amazona. Rejestruje każdą czynność wykonywaną przez pracownika i sprawdza, czy wyrobił narzuconą normę.
Dla przykładu w ciągu godziny pracownik ma przyjąć i „przeprocesować” 300 produktów. Te liczby oczywiście różnią się w zależności od magazynu czy wielkości tych produktów, ale generalna zasada była taka, że ten system zawierał w sobie normy dotyczące przyjętych, zapakowanych czy wysłanych produktów, które pracownik musiał wyrobić - tłumaczy Grzegorz Cisoń, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Amazonie. -
System monitorował też błędy jakościowe. Dochodziło np. do sytuacji, w których pracownik odkładał jakąś paczkę na półkę z kodem, a kolejny, który szedł tą samą alejką, ją przekładał. Według systemu ten, który był na miejscu pierwszy, popełniał błąd. Choć faktycznie wcale nie musiał go popełnić.
Kilkukrotne niewyrobienie norm było, zgodnie z regulaminem pracy Amazona, podstawą do zwolnienia pracownika. Zdaniem związkowców narzucone im normy były jednak zbyt wysokie.
Naszym zdaniem te normy były niemożliwe do spełnienia - mówi Grzegorz Cisoń.
Po pewnym czasie pracownicy albo odchodzili sami, bo nie dawali rady albo byli zwalniani - dodaje.
W polskim Amazonie działają dwa związki zawodowe. Ich przedstawiciele w czwartek spotkali się z zarządem firmy. Ustalono, że od 8 października system zostanie zawieszony.
To przełom - mówią związkowcy.
To był pierwszy raz, kiedy faktycznie zarząd usiadł z nami do negocjacji i przyjął pewne postulaty - mówi Grzegorz Cisoń.
Władze firmy zadeklarowały też, że od tej pory będą z nami negocjować różnego rodzaju premie i podwyżki. To jest coś, czego jeszcze nigdy nie było - dodaje.
Zgodnie z porozumieniem system Adapt będzie zawieszony do końca stycznia. W tym czasie przedstawiciele związków, razem z przedstawicielami firmy, mają wypracować nowy, bardziej elastyczny system oceny pracy.
Amazon przesłanym redakcji oficjalne stanowisko, w którym czytamy:
Już 4 rok z rzędu oferujemy naszym pracownikom wspierającym nas podczas świątecznego szczytu sezonu dodatkowy bonus pieniężny. Jest to nasze standardowe działanie – a my tak jak zawsze skupiamy się nad tym, by te święta były niezwykle udane zarówno dla naszych klientów jak i osób u nas zatrudnionych. Roczne wynagrodzenie wszystkich naszych pracowników poziomu początkowego wzrośnie w stosunku do ubiegłego roku – jest to rezultat zarówno bonusu świątecznego jak i niedawno ogłoszonych podwyżek pensji. Pracujemy nad ujednoliceniem naszych polityk w całej naszej sieci logistycznej i jesteśmy zaskoczeni, że informacje na ten temat pojawiły się dzisiaj – proces ten trwa już bowiem od dłuższego czasu. Podobnie jak większość firm wyznaczamy cele naszym pracownikom i aktywnie wspieramy osoby, które mogą mieć problemy z ich osiągnięciem, oferując im dedykowane szkolenia – napisał Amazon w swoim stanowisku.
AR/money.pl