Informacje

autor: fot. Pixabay
autor: fot. Pixabay

Komisja VAT: Uchwalono 24 nowelizacje

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 kwietnia 2019, 11:49

  • Powiększ tekst

24 nowelizacje ustawy o VAT, w tym 9 systemowych zostały uchwalone w okresie obejmującym prace komisji - powiedział przed sejmową komisją śledcza ds. VAT b. dyrektor departamentu VAT w MF Tomasz Tratkiewicz. Ocenił, że departament przygotował ok. 100 rozporządzeń.

Tratkiewicz był dyrektorem tego departamentu Ministerstwa Finansów przez ponad siedem lat; w środę jest ponownie przesłuchiwany przez komisję - pierwsze przesłuchanie odbyło się 9 stycznia.

Korzystając, z prawa do swobodnej wypowiedzi przedstawił posłom przebieg swojej pracy w departamencie i najważniejsze decyzje wypracowane pod jego kierownictwem.

Kierowanie departamentem przyjął w czerwcu 2010 r. Całościowe zmiany w zasadach podatku VAT, szczególnie dotyczące zwolnień od podatku podjęła jeszcze jego poprzedniczka. Prace polegały na pełnym dostosowaniu przepisów krajowych dotyczących VAT do prawa unijnego - do uchwalenia w grudniu 2012 r. wielkiej nowelizacji ustawy o VAT.

W okresie obejmującym prace komisji uchwalone zostały 24 nowelizacje ustawy o VAT, w tym 9 rozległych - systemowych - podał. Ocenił, że w tym czasie departament opracował też blisko 100 rozporządzeń.

W tym czasie doprowadzono też do ujednolicenia interpretacji przepisów vatowskich” - przypomniał. „W końcu tego badanego okresu - 2015 i 2016 r. osiągnęliśmy bardzo dobry poziom, jeśli chodzi o wydawanie interpretacji podatkowych” - ocenił. „W departamencie były podejmowane też działania dla uszczelniania tego podatku” - dodał.

Podał, że jednolity plik kontrolny stosowany w Polsce działa tylko w siedmiu państwach członkowskich UE, a tylko w dwu - Portugalii i Polsce jest zautomatyzowany. Zasada split payment istnieje w czterech państwach - dodał.

Wyliczył poszczególne zmiany dotyczące uszczelniania systemu podatkowego, m.in. z połowy grudnia 2010 - uszczelnienie rozliczania nieruchomości, późniejsze na złom, odpady szklane, gumowe i tworzywa sztuczne czy dotyczące odliczania podatku z faktur oraz fakturowania elektronicznego i inne.

Jedną z istotniejszych, według niego, była też „pozornie” bardzo mała zmiana dotycząca ujednolicenia właściwości urzędu skarbowego dla podatków dochodowych i vatowskich. „Moim zdaniem to znacznie zwiększyło skuteczność działań organów weryfikujących rozliczenia” - ocenił.

Podziękował zespołowi, którym kierował i który - w jego ocenie - przyczynił się do uszczelnienia systemu podatkowego w tym czasie. Tratkiewicz przypomniał, że pod koniec jego pracy gotowy był kompletny projekt centralnego rejestru faktur.

Komisja ds. VAT została powołana na początku lipca 2018 r. Zgodnie z sejmową uchwałą, ma zbadać prawidłowość i legalność działań oraz występowanie zaniedbań i zaniechań organów i instytucji publicznych w zakresie zapewnienia dochodów Skarbu Państwa z tytułu podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego w okresie od grudnia 2007 r. do listopada 2015 r.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych