Wisła z Odrą będzie połączona kanałem
W styczniu przyszłego roku zostanie przedstawione studium wykonalności dla budowy Kanału Śląskiego, który miałby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając przez Śląsk i Małopolskę - zapowiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Kanał Śląski, który ma powstać w ramach Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej będzie mieć ok. 90 km długości i łączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów, Bierunia w woj. śląskim i Oświęcimia w zachodniej Małopolsce.
Jak przypomniał Gróbarczyk z dotychczasowych analiz wynika, że najbardziej rokującą drogą wodną w Polsce jest połączenie zindustrializowanych terenów Górnego Śląska z Morzem Bałtyckim poprzez rzekę Odrę.
Z kolei - wskazał minister - nie jest możliwe doprowadzenie do żeglowności handlowej Wisły między Krakowem i Warszawą, dlatego najsensowniejszym rozwiązaniem jest połączenie tej rzeki z Odrą za pomocą Kanału Śląskiego.
Tutaj mamy już wyłączenie i zabezpieczenie terenów pod kątem budowy tego kanału, a więc przyłączenie Krakowa, poprzez drogi śródlądowe do Odry i do portów w Szczecinie i Świnoujściu, to jest ten kierunek, który jak najbardziej spina się pod kątem finansowym i rokuje na rozwój - ocenił szef resortu podczas briefingu w Krakowie.
W jego ocenie nowa droga wodna będzie dopełnieniem systemu transportu drogowego i kolejowego w Polsce.
Gróbarczyk zapowiedział, że w styczniu przyszłego roku zostanie zaprezentowane studium wykonalności dla tej inwestycji, które wskaże m.in. przebieg nowej drogi wodnej, nakłady potrzebne na jej wykonanie i ramy czasowe inwestycji.
Nie zakładamy, że kanał będzie w przeciągu siedmiu lat wybudowany - ocenił minister i dodał, że przedsięwzięcie będzie zgłoszone do ubiegania się o dofinansowanie unijne w ramach rewizji programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Analizy techniczne dla Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej przygotowuje zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował też, że w przyszłym roku rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy najistotniejszej inwestycji hydrotechnicznej na Wiśle, czyli budowy stopnia wodnego w Niepołomicach k. Krakowa.
Zadanie, które zabezpieczy poziom wody niezbędny do tzw. czwartej klasy żeglowności wynoszący 2,5 metra oraz będzie pełnić funkcje ochrony przeciwpowodziowej, miałoby zostać zrealizowane w ciągu siedmiu lat - zapowiedział Gróbarczyk.
Według niego inwestycja została ujęta w przyjętym przez rząd Programie Rozwoju Retencji, który zapewnia jej finansowanie na poziomie około 500 mln zł. Będzie realizowana przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział podczas briefingu w Krakowie, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego „podejmuje wiele wysiłków, aby zwiększyć potencjał portów morskich i śródlądowych dróg wodnych”.
Jest absolutną koniecznością, żeby w tych staraniach uwzględnić Kraków i ziemię małopolską, która dysponuje potencjałem dzisiaj nieobudzonym. Ten potencjał wymaga wielu nakładów, wielu inwestycji, ale przede wszystkim determinacji i my tę determinację mamy - mamy pomysł jak to zrobić i chcemy to zrobić” - zaznaczył Adamczyk.
SzSz(PAP)