Informacje

Rail Baltica / autor: PKP PLK
Rail Baltica / autor: PKP PLK

Rail Baltica czeka na opinie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 października 2019, 08:01

  • Powiększ tekst

Dopiero po uzyskaniu opinii różnych instytucji nt. rozważanych nowych wariantów przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica w rejonie Białegostoku i na północy regionu, warianty te będą przedstawione do konsultacji społecznych mieszkańcom województwa podlaskiego - zapowiada PKP PLK SA

Poinformował o tym w poniedziałek po południu na sesji sejmiku województwa podlaskiego w Białymstoku zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Marek Kubera.

Po protestach, jakie wzbudziły w ostatnich tygodniach przedstawione przez PKP PLK na konsultacjach z mieszkańcami poprzednie warianty przebiegu Rail Baltica w rejonie Białegostoku - czyli tzw. północnej obwodnicy tego miasta oraz na Suwalszczyźnie w gminach Puńsk i Szypliszki, PKP PLK w ramach prac nad studium wykonalności dla tych inwestycji, zaproponowało nowe korytarze przebiegu tej trasy. Kubera poinformował, że są cztery nowe takie korytarze-warianty dla obwodnicy Białegostoku i trzy dla Rail Baltica w gminach Puńsk i Szypliszki.

Kubera nie chciał mówić o szczegółach tych wariantów, bo zaznaczył, że to obecnie rozważane korytarze, gdzie szczegółowe warianty mogłyby się znajdować. Poinformował, że PKP PLK roześle w najbliższych dniach do różnych instytucji, które współuczestniczą w procesie realizacji inwestycji, np. do Lasów Państwowych, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska czy Wód Polskich pisma z prośbą o wyrażenie opinii, czy w tych korytarzach w ogóle jest możliwa realizacja inwestycji.

Te warianty z przedstawicielami społeczeństwa będziemy chcieli omówić, ale potrzebujemy najpierw stanowiska tych instytucji, żebyśmy wiedzieli, czy w ogóle nasz kierunek działania jest poprawny. Jeżeli się okaże niepoprawny, będziemy analizowali konkretne możliwości, inne w tym przypadku - powiedział Kubera.

Marek Kubera przypomniał, że międzynarodowa trasa kolejowa, łącząca kraje nadbałtyckie z innymi państwami w UE, na terenie Polski biegnąca od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach, jest podzielona na wiele odcinków do realizacji. Poinformował, że są zakończone prace na odcinku Warszawa-Sadowne, trwa budowa na odcinku Sadowne-Czyżew, trwa przetarg na odcinek Czyżew-Białystok (wraz z modernizacją stacji Białystok). Dodał, że PKP PLK chciałyby w pierwszym kwartale 2020 r. podpisać umowę z wykonawcą tego odcinka.

Kubera dodał, że trwają prace nad studium wykonalności na północną obwodnicę Białegostoku i odcinek Ełk-granica z Litwą w Trakiszkach. Na odcinku Białystok-Ełk trwają już prace nad dokumentacją. PKP PLK chciałyby w 2020 r. zakończyć prace nad dokumentacją na odcinek Białystok-Ełk i ogłosić przetarg, w którym wyłoni wykonawcę robót.

Studium wykonalności na odcinek Ełk-Trakiszki ma być także gotowe w 2020 r. i w tym samym roku PKP PLK chcą ogłosić przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej tego odcinka - poinformował Kubera. Prace nad dokumentacją mają potrwać dwa lata i dopiero, gdy będzie ona gotowa, będzie można ogłaszać przetarg na wykonanie robót.

Kubera mówił, że na odcinku Warszawa-Białystok i Białystok-Ełk po zakończeniu inwestycji pociągi osobowe mają jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h, a od Ełku do granicy w Trakiszkach 250 km/h, bo do takiej prędkości Rail Baltica jest budowana na Litwie.

Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki podkreślił, że Rail Baltica to inwestycja kluczowa dla województwa podlaskiego z punktu widzenia rozwoju i gospodarki regionu. Podkreślał, że władzom zależy, żeby powstała. Podkreślał, że samorząd województwa chce współuczestniczyć w pracach nad wyborem wariantów, prosił o informowanie władz o spotkaniach na ten temat, bo chce w nich brać udział.

Przewodniczący sejmiku województwa podlaskiego Bogusław Dębski również podkreślał, że sprawa Rail Baltica będzie wymagała dalszej uwagi ze strony samorządu, bo to strategiczna inwestycja w regionie, a prace nad wariantami mają służyć temu, by wybrano najlepszy. Zapowiadał zbieranie przez samorząd wszystkich wniosków z toczącej się dyskusji. Mówił, że inwestycja powinna być wprowadzona do wojewódzkiego planu zagospodarowania przestrzennego.

PAP, mw

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.