PGNiG startuje z „programem wodorowym”
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo rozpoczęło prace nad projektami wykorzystania wodoru w energetyce i sektorze motoryzacyjnym. Zbada możliwość magazynowania i transportu wodoru siecią gazową. Spółka chce zarabiać na sprzedaży wodoru i usługach z nim związanych. Zacznie od budowy stacji tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Właśnie podpisała umowę na zaprojektowanie i jej budowę
Wodór – Czyste Paliwo dla Przyszłości (Hydrogen – Clean Fuel for the Future) to nowy kompleksowy program wodorowy PGNiG, na który składa się kilka projektów – od produkcji „zielonego wodoru” poprzez jego magazynowanie i dystrybucję, aż do wykorzystania w energetyce przemysłowej.
Zgodnie z zapowiedziami rozpoczynamy działania, które pozwolą na stopniową dywersyfikację działalności Grupy PGNiG. Chcemy zbudować kompetencje w zakresie wodoru. Naszym celem jest wzbogacenie oferty biznesowej, co przełoży się na przychody ze sprzedaży nowego paliwa oraz usług z nim związanych, a także przyczyni się do wzrostu sprzedaży paliwa gazowego ogółem przez PGNiG – powiedział Jerzy Kwieciński, Prezes Zarządu PGNiG.
Poprzez realizację zaplanowanych projektów wodorowych PGNiG chce włączyć się w rozwój rynku paliw alternatywnych, a tym samym przyczynić się do wypełnienia przez Polskę celów polityki klimatycznej UE. W ciągu czterech najbliższych lat na prace badawcze związane z nowym programem PGNiG planuje wydać ponad 31 mln zł.
Najbardziej zaawansowanym projektem jest „Hydra Tank”, czyli budowa i uruchomienie pierwszej w Polsce stacji badawczej tankowania pojazdów napędzanych wodorem. W kraju w tej chili są zarejestrowane trzy pojazdy zasilane tym paliwem. Takie auto chce zakupić również PGNiG. Uruchomienie stacji planowane jest w 2021 roku na warszawskiej Woli, przy siedzibie spółki, w sąsiedztwie istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazu ziemnego). Koszt budowy stacji ma wynieść 9 mln zł.
Pierwszy etap eksploatacji stacji będzie dla PGNiG pilotażem, połączonym z pracami badawczymi – powiedział Arkadiusz Sekściński, Wiceprezes Zarządu PGNiG ds. rozwoju. – Chcemy, aby wodór stał się uzupełnieniem obecnej oferty PGNiG paliw napędowych obejmującej CNG i LNG, co będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi gazomobilności w Polsce – dodał.
Kolejne etapy programu są zaawansowane w trochę mniejszym stopniu, jak chociażby powstanie instalacji do produkcji wodoru. PGNiG rozpoczęło na razie badania nad możliwością magazynowania i transportu wodoru przy wykorzystaniu sieci gazu ziemnego. W ramach projektu o nazwie InGrid – Power to Gas w oddziale spółki w Odolanowie powstanie instalacja, w której w 2022 roku ma rozpocząć się produkcja „zielonego wodoru”. PGNiG chce w tym celu wykorzystać energię elektryczną wytwarzaną przez „farmę fotowoltaiczną”.
Instalacja pozwoli nam na przetestowanie całego procesu – od produkcji zielonego wodoru do dostawy odbiorcom. Będziemy także mogli przeprowadzać próby wtłaczania odpowiedniej mieszanki gazu i wodoru do sztucznej sieci gazowej, testować magazynowanie wodoru, a także dostarczanie go cysterną do naszej stacji w Warszawie – wyjaśnił wiceprezes PGNiG Arkadiusz Sekściński.
Do programu ma zostać włączone także Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze PGNiG, które rozbuduje swoją działalność analityczną, by stać się pierwszym w Polsce i jednym z niewielu w Europie laboratorium badającym czystość wodoru. Po uzyskaniu akredytacji Laboratorium będzie badało paliwa alternatywne dla PGNiG, ale także zaoferuje taką usługę komercyjnie podmiotom zewnętrznym.
Nowy program wodorowy to pierwszy z przykładów zwrotu PGNiG w kierunku zielonej energii. W ciągu 2-3 najbliższych lat chcemy stworzyć spójny łańcuch kompetencji wodorowych, który pozwoli na dalszy rozwój w tym obszarze – podsumował prezes PGNiG Jerzy Kwieciński.
Jak twierdzi, chciałby aby w przyszłości wodór zastępował, przynajmniej w części gaz, by było można na nim gotować, ogrzewać mieszkania czy wykorzystywać jako paliwo do transportu. Prezes zapowiedział również podjęcie współpracy z PKN Orlen i Lotos. Z tymi państwowymi spółkami chce w przyszłości współpracować w kwestii budowy stacji tankowania pojazdów wodorem wykorzystując sieć stacji obu spółek paliwowych.
PGNiG/ mk
CZYTAJ TAKŻE: Aż 126 nowych gmin z dostępem do sieci gazowej