Informacje

Najwyższą karę w ubiegłym roku zapłacił TVN / autor: Fratria
Najwyższą karę w ubiegłym roku zapłacił TVN / autor: Fratria

TVN rekordzistą wśród ukaranych przez KRRiT

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 czerwca 2020, 18:40

  • 1
  • Powiększ tekst

W ubiegłym roku nadawcy radiowi i telewizyjni zapłacili ponad 600 tys. zł kar za naruszenie przepisów o radiofonii i telewizji. Rekordzistą jest TVN. Składają się na to jednak kary z poprzednich kilku lat, od których nadawca się odwoływał

Na tak wysoką wartość kar zapłaconych w ub.r. przez TVN złożyło się przede wszystkim 250 tys. zł grzywny za treści pokazane w 2012 roku w kilku odcinkach „Rozmów w toku”. Chodzi o materiały zatytułowane: „Po co talent, po co szkoła - ja pozować będę goła!”, „Jak imprezuje ćpunka z gimnazjum?”, „Na randkach spotykam samych zboczeńców!” i „Popatrz na mnie! Widzisz przed sobą pustaka?”. – donoszą wirtualnemedia.pl

Kara została nałożona w 2013 roku przez ówczesny skład Krajowej Rady, na czele z Janem Dworakiem. KRRiT nałożył karę na TVN, uzasadniając, że w porze chronionej wyemitowane zostały przekazy mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich z uwagi na sposób prezentacji omawianych problemów, a także dobór tematyki, dotyczącej głównie sfery obyczajowej.

Nadawca kilkukrotnie odwoływał się od decyzji w różnych instancjach sądów. Ostatecznie spór zakończył pod koniec ubiegłego roku Sąd Najwyższy. Oddalił on skargę kasacyjną nadawcy, przez co kara ostatecznie się uprawomocniła.

Rok wcześniej Sąd Najwyższy oddalił za to skargę kasacyjną Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji od wyroku dotyczącego kary dla TVN za treści w kilku odcinkach talent-show „Top Model”, m.in. sceny łapania za biust.

To nie jedyni ukarani przez Radę. Choć pozostali nadawcy zapłacili dużo mniejsze grzywny. Najwyższa z nich to 50 tys. zł dla Telewizji Puls, 25 tys. zł dla Polsatu i 20 tys. zł TTV spółka Stavka.

W sprawozdaniu KRRiT nie podano, za co ukarani zostali poszczególni nadawcy. KRRiT nakłada grzywny za różnego rodzaju naruszenia ustawy o radiofonii i telewizji - nie tylko nieodpowiednie treści. Grzywnę może dostać także za przekroczenie limitu 12 minut czasu reklam w godzinie zegarowej, złe znaczniki z kategoriami wiekowymi widzów czy emisję spotów piwa poza zakresem godzin 20:00-6:00.

Przykładowo za pokazanie reklam piwa przed godz. 20 KRRiT jesienią 2016 roku nałożyła na nadawcę Polo TV 50 tys. zł kary, jesienią 2015 roku ukarała taką kwotą Telewizję Polską, a w połowie 2015 roku nałożyła na TV Republika 10 tys. zł grzywny.

wirtualnemedia.pl/ mk

CZYTAJ TAKŻE: Amb. Mosbacher dziękuje Amazonowi i TVN

Powiązane tematy

Komentarze