PKN uruchomi spółkę Orlen China
PKN Orlen w drugiej połowie 2020 r. otworzy spółkę Orlen China - poinformował PKN w komunikacie prasowym. Pierwszy etap jej działalności obejmie sprzedaż olejów silnikowych, które do tej pory dystrybuowane były w Chinach za pośrednictwem zewnętrznych partnerów.
Według szacunków koncernu, zmiana modelu sprzedaży olejów, w oparciu o własną spółkę, pozwoli w ciągu najbliższych trzech lat wygenerować kilkukrotnie większy zysk operacyjny niż w przypadku kontynuowania dotychczasowego modelu sprzedaży.
„Sukcesywnie zwiększamy eksport naszych produktów. Ponad 60 procent przychodów PKN Orlen pochodzi z rynków zagranicznych. Powołanie Orlen China to strategiczna decyzja, której celem jest wzmocnienie pozycji koncernu na perspektywicznym rynku chińskim, ale i w sąsiednich krajach. Zbudowanie własnych kompetencji sprzedażowych na rynku chińskim umożliwi nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale też optymalizację kosztów i terminów dostaw” - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.
„Wraz ze wzmacnianiem kompetencji sprzedażowych, Orlen China może stać się platformą do plasowania na azjatyckim rynku innych produktów, w tym petrochemicznych” - dodał.
Orlen China będzie centrum kompetencji sprzedażowych (w tym e-commerce), marketingowych, logistycznych i spedycyjnych na rynku chińskim. Spółka będzie zarejestrowana w mieście Suzhou (prowincja Jiangsu) na wschodzie Chin. W pierwszym etapie będzie prowadzić działalność w prowincji Jiangsu oraz prowincjach sąsiadujących.
Prowincja Jiangsu, zamieszkiwana przez ponad 80 mln ludzi, jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, z rozwiniętym przemysłem maszynowym, elektronicznym i samochodowym. Prowincja jest również liderem w tworzeniu specjalnych stref rozwoju, których posiada ponad 150. Strefy te koncentrują bezpośrednie inwestycje zagraniczne, międzynarodowy handel oraz innowacje technologiczne.
Produkty grupy Orlen oferowane są w Chinach od 2016 roku. Obecnie sprzedaż olejów silnikowych na tamtejszym rynku opiera się na współpracy Orlen Oil z lokalnymi dystrybutorami. Zasięg sprzedaży obejmuje wschodnią część Chin - głównie prowincję Jiangsu i prowincje ościenne oraz okolice portu Szanghaj.
„Wskaźniki ekonomiczne, mimo pandemii COVID-19, wskazują na ogromny potencjał chińskiej gospodarki. Liczba samochodów przypadających na stu mieszkańców jest w Chinach niemal trzykrotnie niższa niż w Unii Europejskiej, z wyraźną tendencją wzrostową. W latach 2007-2017 Chiny odnotowały najwyższy na świecie, wynoszący 55 proc., wzrost zużycia środków smarnych. Sprzedaż produktów Orlen Oil w Chinach również odnotowywała najwyższe wzrosty spośród wszystkich rynków azjatyckich, na których koncern prowadzi działalność eksportową. W latach 2016-2019 nasze łączne wolumeny sprzedaży środków smarnych wzrosły na tym rynku niemal 20-krotnie” - powiedział prezes Obajtek.
Grupa kapitałowa Orlen jest obecna w 116 państwach na 6 kontynentach. W Azji produkty koncernu sprzedawane są w 20 krajach przez kilka spółek należących do grupy, m.in. Orlen Oil.
Czytaj też: Polska może zyskać 8 mld USD rocznie
PAP/kp