Ruszają testy Pendolino na CMK, będą utrudnienia dla pasażerów
Rozpoczną się testy Pendolino na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę z Krakowem i Katowicami. Oznacza to, że przez cztery kolejne weekendy pasażerowie muszą się liczyć z utrudnieniami na linii Warszawa-Katowice.
W czasie czterech następujących po sobie weekendów, czyli w dniach 16-17 i 23-24 listopada, 30 listopada-1 grudnia oraz 7-8 grudnia część CMK będzie zamykana dla pociągów pasażerskich. Pociągi relacji Warszawa - Kraków pojadą bez zmian, natomiast część pociągów jadących do i z Katowic pojedzie objazdem przez Częstochowę. Kursowanie jednego połączenia zostanie czasowo zawieszone.
Podróż pociągiem, który pojedzie objazdem będzie trwała do dwóch godzin dłużej niż normalnie.
Objazdem pojadą pociągi TLK "Sztygar" Lublin - Wrocław i ekspresy "Varsovia" Warszawa - Budapeszt, "Sobieski" z Wiednia do Warszawy i z Warszawy do Wiednia. Czasowo zawieszone będzie kursowanie ekspresu "Comenius" Katowice - Warszawa. Pasażerowie, którzy kupili bilety na weekendowe przejazdy pociągiem "Comenius" mogą zwrócić lub wymienić bilety.
Podczas testów na CMK Pendolino ma pojechać z prędkością 275 km/godz. Kolejarze będą rozpędzać skład na odcinku Góra Włodowska - Psary. Między Psarami a Włoszczową będą natomiast hamować. Testy zaczną się od prędkości 160 km/godz., która będzie następnie stopniowo zwiększana.
W Polsce są na razie dwa pociągi Pendolino. Trzeci ma przyjechać na przełomie listopada i grudnia.
Producent, koncern Alstom, chce do końca lutego 2014 r. przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego pełną dokumentację potrzebną do dopuszczenia pociągów do ruchu w Polsce. Przedstawiciele koncernu liczą, że dzięki temu w maju przyszłego roku pociąg miałby już wszystkie zezwolenia potrzebne, aby jeździć po polskich torach.
W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej. PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
(PAP), on