Informacje

Prace przy przekopie / autor: Materiały prasowe NDI/BESIX
Prace przy przekopie / autor: Materiały prasowe NDI/BESIX

TO WARTO ZOBACZYĆ. Przekop Mierzei Wiślanej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 listopada 2020, 11:12

  • Powiększ tekst

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa kanału żeglugowego jest strategiczną inwestycją. Dzięki kanałowi oraz m.in. budowie dróg ekspresowych woj. warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak poinformowała Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni, prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem.

CZYTAJ TEŻ: ONZ przyznaje: Koronawirus jest bronią!

Od strony Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest obszar portu osłonowego. Kontynuowane są także prace przy falochronie wschodnim. Na budowę trafiły już pierwsze betonowe elementy prefabrykowane, tzw. X-bloki (łącznie będzie ich 9,6 tys.). Będą one zabezpieczać falochrony przed falami. Rozpoczęto też roboty żelbetowe na nasadzie falochronu zachodniego.

W rejonie powstającego kanału żeglugowego, po północnej i południowej stronie śluzy, montowane są m.in. mikropale. Trwają również prace przy wykopach, umacnianiu skarp i budowie nasypów pod drogi. W rejonie śluzy wykonano m.in. ekran przeciw filtracyjny.

W czwartek na budowę trafiły pierwsze elementy stalowe mostu południowego. Przygotowaliśmy platformę roboczą, która posłuży nam do scalania konstrukcji mostu. Ten proces rozpocznie się już niebawem, a zakończy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do obsługi mostu- powiedział Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix.

Pierwsze auta przejadą tamtędy w połowie roku. Natomiast na moście północnym toczą się prace żelbetowe, a ich koniec planowany jest jeszcze w tym roku.

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Mosty będą wykonane w konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, a szerokość 17 metrów. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do niego. Jednym z założeń inwestycji jest zapewnienie priorytetu ruchu kołowego.

Zakończono już roboty związane ze wznoszeniem budynku bosmanatu. Trwają roboty wykończeniowe, tj. ocieplenie budynku, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz roboty dekarskie.

Jak powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, budynek administracji morskiej, z którego pracownicy Urzędu będą kierować i nadzorować ruch jednostek pływających, nazwano - z uwagi na historyczną nazwę tego miejsca - Bosmanatem „Nowy Świat”.

CZYTAJ TEŻ: Publikacja ustawy covidowej najpóźniej do grudnia

Architekci, zgodnie z naszymi wskazówkami, dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w otoczenie, a jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent całej budowli. Wierzę, iż ostateczny efekt zostanie pozytywnie oceniony zarówno przez użytkowników kanału w zakresie swojej funkcjonalności, jak i osoby zafascynowane budowlami hydrotechnicznymi, ale również i turystów, spędzających czas w tym niezwykle atrakcyjnym regionie naszego kraju - wskazał Piotrzkowski.

Mocno zaawansowane są prace przy sztucznej wyspie.

Wykonaliśmy już ponad jedną trzecią ściany grodzy tworzącej obwiednię sztucznej wyspy. Kolejno montujemy ściągi i zasypujemy grodzę. W najbliższych tygodniach te prace będą kontynuowane, a grodza zostanie przed zimą zabezpieczona – dodał dyrektor budowy wyspy z firmy NDI Wojciech Czyżewski.

CZYTAJ TEŻ: MZ: wkrótce do szpitali trafi 96 tys. opakowań remdesiviru

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

PAP/RO

Zdjęcia: Urząd Morski w Gdyni

Tak będzie. Prezentacja

Źródło: Urząd Morski w Gdyni

Relacja z robót

Źródło: NDI/BESIX

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych