Informacje

Przekop Mierzei Wiślanej / autor: Fratria
Przekop Mierzei Wiślanej / autor: Fratria

Adamczyk: we wtorek umowa na drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 kwietnia 2021, 20:00

  • Powiększ tekst

Umowa na realizację drugiego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zostanie podpisana w najbliższy wtorek - zapowiedział w niedzielę na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Dodał, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na trzeci, ostatni, etap tej inwestycji.

We wtorek podpisujemy umowę na drugi etap inwestycji (przekopu Mierzei Wiślanej - PAP), który pozwoli w przeciągu dwóch lat przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku około 10 km. Dzięki tej umowie powstanie też most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - powiedział minister Adamczyk.

W tym roku ogłosimy jeszcze trzeci przetarg, na ostatni etap inwestycji. Będą to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg do 5 metrów głębokości i scalenie całej inwestycji - dodał

Minister przypomniał, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów.

Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko - belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Czytaj też: Z przekopu Mierzei Wiślanej wydobyto około 17 kg bursztynu

PAP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych