Rząd chce zmian w cashbacku, spółkach kontrolowanych, autach z kratką, dywidendzie
Komitet Stały Rady Ministrów zarekomendował rządowi przyjęcie zmian w CIT i PIT, które przewidują m.in. opodatkowanie zysków zagranicznych spółek kontrolowanych (tzw. CFC) - poinformowało w czwartek PAP Centrum Informacyjne Rządu.
CIR podało, że projekt nowelizacji ustawy w VAT, który dotyczy m.in. odliczenia VAT od samochodów osobowych kupowanych przez firmy będzie przedmiotem jeszcze jednego posiedzenia Komitetu Stałego, który zajmie się nim w czwartek za tydzień. Jednocześnie biuro prasowe resortu finansów poinformowało, że projekt ten trafi pod obrady rządu 28 stycznia.
Przyjęty w czwartek przez Komitet Stały RM projekt przewiduje wprowadzenie szeregu zmian pozwalających na dostosowanie ustaw o podatkach dochodowych do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Ministerstwo Finansów zaproponowało m.in. uzupełnienie polskiego prawa o przepisy odnoszące się do dochodów tzw. zagranicznych spółek kontrolowanych. Według MF nowe regulacje mają przeciwdziałać wyprowadzaniu z Polski zysków przedsiębiorstw do spółek położonych w krajach o niskim poziomie opodatkowania. Tego typu regulację posiada szereg państw UE, np. Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Dania, ale również kraje z poza Europy, w tym USA, Kanada, Japonia czy Nowa Zelandia.
W projekcie są też nowe przepisy dotyczące dywidend. Wyłączają one możliwość zastosowania zwolnienia z podatku CIT dywidend czy wypłat z zysku, jeżeli nie podlegały opodatkowaniu w państwie, w którym działa spółka wypłacająca dywidendę (tzw. państwie źródła).
Projekt zawiera także przepisy zachęcające do oszczędzania na zakup domu lub mieszkania. Przewiduje, że odsetki od środków na rachunkach bankowych albo rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, które zostaną przeznaczone na realizację celu mieszkaniowego, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia będzie oszczędzanie przez okres nie krótszy niż pięć lat.
MF proponuje też zmianę zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez klientów banku (tzw. cashback). Miałyby być one opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a nie jak obecnie - według skali podatkowej), co ma uprościć pobór podatku.
Rozszerzony ma być katalog zwolnień podatkowych tzw. przedmiotowych. Zwolnienia te obejmą m.in. świadczenia przyznane w wyniku uwzględnienia przez sąd skargi na przewlekłość postępowania. Podobnie zwolnione z podatku mają być wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu (na tej postawie firma np. energetyczna może korzystać z prywatnej nieruchomości).
Ponadto wprowadzone mają być przepisy określające sposób ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze, czy nowe regulacje dotyczące rozliczania podatkowego odsetek od pożyczek.
Zgodnie z projektem zmian w VAT firma będzie mogła odliczyć 50 proc. podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków (np. zakupu paliw do napędu, czy też innych wydatków eksploatacyjnych) dotyczących pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Będzie to dotyczyło samochodów wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych.
Pełne odliczenie VAT ma przysługiwać tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Resort chciałby wprowadzić zmiany jak najszybciej (w ocenie skutków regulacji założono, że wejdą one w życie 1 marca 2014 r.).
MF chce, by - ze względu na niekorzystne skutki dla budżetu planowanych zmian - możliwość odliczania 50-proc. kwoty VAT od paliw kupowanych do napędu pojazdów wykorzystywanych do działalności gospodarczej i do celów prywatnych, została zawieszona do 30 czerwca 2015 r. Do tego czasu obowiązywałyby dotychczasowe rozwiązania w tym zakresie. Okres przejściowy nie dotyczyłby wydatków na paliwa do samochodów, które są wykorzystywane w 100 proc. do działalności gospodarczej.
Od 1 stycznia 2014 r. można odliczyć pełen VAT od zakupu aut osobowych "z kratką", które uzyskają homologację samochodu ciężarowego. Wtedy bowiem wygasła zgoda Brukseli na stosowanie ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów osobowych kupowanych przez firmy oraz VAT na paliwa do takich aut.
(PAP)