Informacje

Prace na Mierzei Wiślanej / autor: Materiały prasowe
Prace na Mierzei Wiślanej / autor: Materiały prasowe

Pogłębianie kanału na przekopie Mierzei Wiślanej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 sierpnia 2021, 16:20

  • Powiększ tekst

Na przekopie Mierzei Wiślanej rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym - poinformował Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem tego przedsięwzięcia.

Rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że w lipcu prace na przekopie były realizowane zgodnie z harmonogramem. Podała, że zakończono już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego.

Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W części południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych - poinformowała Kierzkowska i dodała, że dzięki temu można było przystąpić do pogłębiania kanału na kanale żeglugowym.

Rozpoczęliśmy prace pogłębiarskie na kanale żeglugowym. W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę - jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce. W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego - powiedział przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin.

Ponieważ od miesiąca gotowy jest most południowy, obecnie trwają prace przy budowie mostu północnego - wykonano m.in. jego stalową konstrukcję. Dzięki obu tym mostom w czasie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu samochodowego.

W czasie lipcowych upałów na budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną skupiono się na pracach wykonywanych na lądzie: zakończono prace kafarowe na falochronie wschodnim.

Wykonano 921 metrów bieżących grodzy. Obecnie trwają roboty kafarowe związane z pogłębianiem ścianki na głowicy. Jednocześnie prowadzone są prace narzutowe. Dotąd wykonano połowę z nich - poinformowała Kierzkowska.

Dodała, że na sztucznej wyspie, która ma się stać ptasim azylem, wykonywano prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych.

Zamontowano już ponad połowę, czyli 715 ściągów. Trwają prace związane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach – to 20 procent zaplanowanego zakresu. Wykonano też narzut z kamienia hydrotechnicznego na skarpie na dwóch sekcjach oraz obcięto ściankę szczelną na jednej sekcji - podała rzecznik Urzędu Morskiego w komunikacie.

W ostatnim czasie zakończono także budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: PGNiG chce certyfikować operatora Nord Stream 2

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych