Opinie

Przełomowe decyzje rządu w sprawie wspierania rozwoju

Zbigniew Kuźmiuk

Zbigniew Kuźmiuk

Dr nauk ekonomicznych, poseł na sejm RP, poseł do PE w latach 2004-2009, obecnie ponownie wybrany, wcześniej marszałek województwa mazowieckiego, radny województwa mazowieckiego, minister-szef Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, wojewoda radomski, nauczyciel akademicki Politechniki Radomskiej, promotor wielu prac magisterskich i licencjackich.

  • Opublikowano: 16 kwietnia 2016, 10:39

  • Powiększ tekst

Bez specjalnego rozgłosu wicepremier Morawiecki dokonał przekształcenia Polskich Inwestycji Rozwojowych (PIR), spółki powołanej jeszcze w 2013 roku przez rząd Donalda Tuska w Polski Fundusz Rozwoju S.A. wokół którego zamierza skupić wszystkie instytucje wspierające rozwój w naszym kraju.

Przypomnijmy tylko, że w styczniu 2013 roku Rada Ministrów zdecydowała o przekazaniu aż 11,39% akcji PGE S.A (Skarb Państwa posiadał blisko 62% akcji), 8,36% akcji PKO BP S.A.(Skarb Państwa posiadał 40,99% akcji), 10,10% akcji PZU S.A.(Skarb Państwa posiadał 35,18% akcji) i aż 37,90% akcji CIECH S.A (czyli całość akcji posiadanych przez Skarb Państwa, ten pakiet został już w połowie poprzedniego roku sprzedany na rzecz firmy Jana Kulczyka za kwotę około 0,6 mld zł), na swoisty wsad kapitałowy do tego programu. W momencie podjęcia tej decyzji przez rząd, akcje te według wyceny giełdowej miały wartość około 11 mld zł.

Akcje wymienionych wyżej spółek, były przekazywane sukcesywnie BGK oraz PIR i w odpowiedni sposób wykorzystywane w BGK do podniesienia kapitałów, aby poprzez mechanizm dźwigni finansowej powiększyć możliwości kredytowe tego banku w odniesieniu do inwestycji wybranych do finansowania przez spółkę celową PIR.

Z kolei PIR miał dokonywać wyboru projektów, spośród zaproponowanych prze inwestorów publicznych i prywatnych i wchodzić do nich kapitałowo przy czym wejście to miało dopełniać finansowe „zapięcie” projektu inwestycyjnego do 100%.

Od początku nad tym przedsięwzięciem zaciążyła niestety niekompetencja przemieszana z nieodpowiedzialnością, stąd zmiany koncepcji jej funkcjonowania, prezesów i członków zarządu i w konsekwencji jak wynika z informacji ze strony internetowej PIR z jej udziałem realizowane są zaledwie dwa przedsięwzięcia warte 2 mld zł (jedno z nich z grupą Lotos na zagospodarowanie złoża B8 na Morzu Bałtyckim na kwotę 1,8 mld zł), a ponoć sześć kolejnych na ponad 5 mld zł jest wstępnie zaakceptowanych.

Te ponad trzy lata działania PIR S.A. w dotychczasowym kształcie nie można zaliczyć do sukcesów, wydano sporo środków na organizację przedsięwzięcia, finansowanie zatrudnienia ale efekty wspierania inwestycji są jak widać co najmniej symboliczne.

O powołaniu Polskiego Funduszu Rozwoju czytaj tutaj:

Morawiecki konsoliduje: powstał Polski Fundusz Rozwoju

Powołany na bazie PIR, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) jest także spółką akcyjną, przy czym wokół niej mają zostać zgromadzone wszystkie instytucje wspierające w Polsce rozwój takie jak Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), wreszcie Urząd Zamówień Publicznych (UZP).

Jak widać tych instytucji wspierających rozwój w Polsce razem z PIR- em było do tej pory aż siedem i wszystkie one wspierały sektor małych i średnich firm, innowacyjność, inwestycje w tym także te realizowane przez zagraniczny kapitał, wreszcie ekspansję polskich firm na zagranicznych rynkach.

Każda z nich robiła to na własną rękę, często powielając wiele działań, a nawet konkurując ze sobą, teraz będąc w Grupie Polskiego Funduszu Rozwoju będą ze sobą współpracować osiągając efekt synergii.

Jeżeli powołanie Grupy PFR uda się wicepremierowi Morawieckiemu jak zakłada do końca tego roku, to uzyska on naprawę potężne instrumenty do realizacji niedawno przedstawionego „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Wspomniane instytucje dysponują bowiem dużymi środkami finansowymi zarówno krajowymi jak i zagranicznymi, a niektóre z nich także innymi aktywami (majątkiem), które mogą być wykorzystane jako swoista dźwignia finansowa.

Wreszcie także działania prorozwojowe prowadzone przez państwo zostaną skupione w jednym ręku (ministra rozwoju) co stwarza szansę poprawy ich efektywności.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych