Informacje
autor: www.sxc.hu
autor: www.sxc.hu

Popyt na paliwo przekracza możliwości Orlenu i Lotos

Marek Siudaj

Marek Siudaj

Redaktor zarządzający wGospodarce.pl

  • Opublikowano: 2 września 2017, 21:48

    Aktualizacja: 2 września 2017, 21:49

  • Powiększ tekst

Polskie rafinerie mocno ograniczyły eksport, a i tak nie dają rady zaspokoić krajowego popytu na paliwa. Na potrzeby rynku polskiego w coraz większym stopniu pracują zakłady na Litwie oraz w Czechach. Magazyny paliwowe, którymi zarządza OLPP, pękają w szwach. Takie są efekty wprowadzenia pakietu paliwowego i zaostrzenia walki z przemytem paliw

Jeszcze niedawno polskie koncerny paliwowe zwiększały eksport paliw, bo nie mogły ich sprzedać w kraju. Tymczasem w I połowie 2017 r. na rynek wewnętrzny trafiało aż 75 proc. paliw, wyprodukowanych w Lotosie. To najwyższy udział sprzedaży krajowej od 2010 r., kiedy na potrzeby krajowe szło 77 proc. produkcji tego zakładu. Dla porównania – w 2015 r. na rynek krajowy trafiało 57 proc. produkcji Lotosu. Trzeba jeszcze dodać, że Lotos pracuje pełną parą – przez dwa ostatnie kwartały 2016 r. oraz w II kwartale 2017 r. wykorzystanie mocy produkcyjnych przekraczało 100 proc. mocy projektowych (w I kwartale br. było to prawie 98 proc.

Także PKN Orlen praktycznie wszystko, co wyprodukuje, sprzedaje na rynku krajowym. Jak poinformowało nas biuro prasowe koncernu, wielkości wyeksportowane w pierwszym półroczu br. można uznać na marginalne w relacji do wielkości produkcji i importu .

W przypadku Orlenu jednak wykorzystanie mocy produkcyjnych w I kwartale 2017 r. wynosiło 90 proc., zaś w II kw. – już tylko 79 proc. ze względu na remonty. Jednak te dane odnoszą się wyłącznie do krajowych rafinerii, tymczasem Orlen ma jeszcze dwa zakłady – jeden na Litwie, drugi w Czechach. W Możejkach wykorzystanie mocy zbliżyło się do 90 proc., zaś w Czechach w II kwartale wyniosło 96 proc. I te zakłady również w coraz większym stopniu pracują na potrzeby polskiego rynku.

Rosnąca konsumpcja na rynku polskim w 2017 r. przełożyła się na zwiększony poziom importu zarówno ze źródeł zewnętrznych jak i z własnych rafinerii na Litwie i w Czechach. Wzrost importu z rafinerii Orlen Lietuva (Litwa) i Unipetrol (Czechy) dotyczył przede wszystkim oleju napędowego – czytamy w informacji biura prasowego Orlenu.

To oznacza, że na wzroście legalnej sprzedaży korzysta nie tylko Polska i polskie rafinerie, ale również Czechy i Litwa. Im lepsze wyniki obu zakładów, tym większe podatki płyną do kasy obu tych państw. To ma spore znaczenie, zwłaszcza dla Litwy, gdzie Orlen Lietuva jest największym płatnikiem podatków.

Paliwa sprowadzone z rafinerii Orlenu oraz z innych źródeł trzeba gdzieś składować. Dlatego boom przeżywają także firmy zajmujące się magazynowaniem paliw, w tym Operator Logistyczny Paliw Płynnych.

W okresie od stycznia do lipca 2016 roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego - 2015, nastąpił nieznaczny wzrost wykorzystania pojemności na poziomie 3 proc. Natomiast w okresie od stycznia do lipca 2017 roku w stosunku do roku poprzedniego nastąpił wzrost o 24 proc. Obecnie wykorzystanie pojemności magazynowych OLPP na potrzeby zarówno operacyjne, jak i dla celów magazynowania zapasów interwencyjnych jest zbliżone do poziomu maksymalnego – powiedział Paweł Stańczyk, prezes OLPP.

Aby móc w przyszłości przyjąć więcej paliw, firma zamierza zbudować nowe zbiorniki o pojemności do 300 tysięcy metrów sześciennych. Szef OLPP nie ma wątpliwości– to zasługa pakietów „paliwowego”, „energetycznego” i „przewozowego”.

Zmiany przepisów prawnych powodujące ograniczenie „szarej strefy” znajdują odzwierciedlenie w poziomie zapasów interwencyjnych magazynowanych w bazach OLPP w 2017 roku. W roku bieżącym obserwujemy około 30 proc. wzrost tej usługi w odniesieniu do lat poprzednich – powiedział Stańczyk.

O skali zmiany świadczą dane, jakie uzyskaliśmy od Ministerstwa Finansów. Jeszcze dwa lata temu do Polski codziennie wjeżdżało 750 cystern dziennie. Obecnie wjeżdża 150 cystern, co sugeruje, że w tych brakujących 600 cysternach do kraju wjeżdżało paliwo, wprowadzane potem do obrotu bez VAT.

Czytaj też Jak działała mafia paliwowa

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych