Informacje

Porozumienie PKN Orlen, Grupy PKP i PESA / autor: Materiały prasowe
Porozumienie PKN Orlen, Grupy PKP i PESA / autor: Materiały prasowe

Technologie wodorowe. Współpraca PKP, Orlen i PESA

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 sierpnia 2021, 19:20

  • Powiększ tekst

Podczas odbywającej się w Warszawie Konferencji „Kolej na energię wodorową”, organizowanej przez Klaster Luxtorpeda 2.0, PKP , PKN Orlen i PESA poinformowały o podpisaniu porozumienia w sprawie współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe.

W Polsce rozwój technologii wodorowych w transporcie szynowym nabrał zdecydowanego przyspieszenia. Wymaga to współpracy wielu podmiotów, wdrożenia rozwiązań systemowych, a nawet administracyjno - prawnych.

Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Oprócz dostarczenia pojazdów wykorzystujących napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi należy zapewnić możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.

Podpisane porozumienie potwierdza wolę współpracy PKP S.A., PKN Orlen S.A. i PESA S.A., która będzie ukierunkowana na promocję rozwoju transportu kolejowego opartego o wodór i wzajemne wsparcie działań zmierzających do wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z celów klimatycznych stawianych przez Unię Europejską. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, przedsiębiorstwami, które rozpoczęły prace nad zastosowaniem w kolejnictwie taboru napędzanego wodorem oraz przygotowania infrastruktury umożliwiającej jego tankowanie. Transport kolejowy charakteryzuje się dużą przewidywalnością, rozwiniętym obszarem planistycznym i restrykcyjnymi zasadami prowadzenia ruchu pociągów. To sprawia, że kolej może i powinna angażować się prace nad szerokim zastosowaniem paliw alternatywnych – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

Kluczowe znaczenie zarówno dla producentów taboru, jak i przewoźników ma zagwarantowanie dostępu do wodoru, jako paliwa. Dotyczy to samych stacji tankowania, odpowiedniej klasy czystości wodoru, jak i logistyki jego transportu z hubów do stacji tankowania.

Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN ORLEN bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Dzisiejsze porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my – wraz z naszymi partnerami - będziemy jej pionierami - podkreśla Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

Pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest PESA. Spółka od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie energią wodorową.

Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach TRAKO. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+ - powiedział Jacek Konop, wiceprezes PESA S.A. ds. technicznych .

W planach taborowych zgłoszonych do Krajowego Programu Odbudowy i Polskiego Ładu jest ponad 100 pasażerskich pojazdów szynowych z napędami wodorowymi. Realizacja tych zakupów i wprowadzenie pojazdów do eksploatacji wymaga powstania odpowiedniej infrastruktury /stacje tankowania/ i zapewnienia dostaw wodoru. Odpowiedzią na to wyzwanie ma być właśnie współpraca PKP S.A., PKN Orlen S.A. i PESA S.A., której celem jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających jak najszybsze wprowadzenie do eksploatacji na polskiej sieci kolejowej pojazdów szynowych napędzanych energią wodorową.

PR/RO

CZYTAJ TEŻ: PKN Orlen i GE Renewable Energy będą współpracować przy offshore

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.