Informacje

Pokaz SM42-6Dn, pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA  / autor: PESA
Pokaz SM42-6Dn, pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA / autor: PESA

Pierwsza polska lokomotywa wodorowa dopuszczona do eskploatacji

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 czerwca 2023, 14:21

  • 2
  • Powiększ tekst

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji lokomotywy wodorowej PESA - poinformowała PESA Bydgoszcz.

Koncepcja i projekt lokomotywy to dzieło konstruktorów PESA. Przy jego realizacji spółka z Bydgoszczy współpracowała z krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi.

Jak podano, prace nad implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych rozpoczęto w 2019 roku. Wtedy podjęto decyzję, że pierwszą maszyną będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn.

Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska” – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Z kolei prezes PESA Krzysztof Zdziarski zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych.

Dopuszczono do eksploatacji lokomotywa jest wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy; za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW - podano w komunikacie.

Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy” - czytamy w komunikacie PESA.

Podkreślono, że lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.

Czytaj także: Chińskie samoloty wtargneły do strefy obrony powietrznej Tajwanu

Czytaj także: Bank Światowy oceni zniszczenia zapory i hydroelektrowni w Nowej Kachowce

PAP/rb

Powiązane tematy

Komentarze