Co trzeci Polak regularnie robi zakupy przez internet
Polacy chętnie robią zakupy przez internet, 34 proc. badanych decyduje się na to kilka razy w miesiącu. Polacy w sieci wydają średnio ponad 230 zł miesięcznie, najczęściej kupowane są produkty trwałe - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów wynika, że Polacy wydają średnio 230,77 zł na artykuły spożywcze online miesięcznie, a ponad połowa z nich przeznacza nawet do 20 proc. swojego miesięcznego budżetu na tę kategorię w sieci. Konsumenci niezmiennie podkreślają, że pandemia wywarła wpływ na ich nawyki w tym zakresie, aż 61 proc. przyznaje, że obecnie decyduje się na internetowe zakupy spożywcze jeszcze częściej.
W przypadku produktów spożywczych na pierwszym miejscu wśród czynników wpływających na podjęcie decyzji zakupowej ankietowani wskazywali wygodę. Ze względu na oszczędność czasu oraz wygodną dostawę, zakupy w sieci wybiera 54 proc. Polaków. Jako trzeci z najważniejszych czynników wymieniano możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze dnia (51 proc.).
Kupując przez internet badani najczęściej decydują się na produkty o dłuższym terminie przydatności – 73 proc. z nich wybiera herbaty lub kawy, 58 proc. przyprawy, a 47 proc. produkty sypkie, takie jak kasze czy makarony. Wśród rzadziej wybieranych są produkty świeże, takie jak pieczywo (13 proc.), wyroby garmażeryjne (11 proc.) czy ryby (11 proc.).
30 proc. ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty spożywcze przez internet kilka razy w miesiącu, a minimum raz w tygodniu robi to 24 proc. z nich. Dzień dokonywania zakupów nie jest stały, ponad 60 proc. badanych robi je w zależności od sytuacji. Natomiast ponad jedna trzecia badanych (36 proc.) kupuje online w porze wieczornej.
Jak wynika z badania, aż 85 proc. Polaków zakupy spożywcze w sieci najczęściej robi będąc w domu. 69 proc. badanych korzysta w tym celu z komputera oraz strony internetowej sklepu.
Badanie pokazało, że najważniejszy czynnik wpływający na decyzję o ponownym zakupie w danym sklepie internetowym decyduje poziom cen. Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) wskazała również, że zwraca uwagę na szerokość asortymentu. Dodatkowo, 61 proc. przyznaje, że w przypadku gdy wybrany przez nich produkt jest niedostępny, chętnie akceptują oferowane przez sklep zamienniki.
Mimo iż wśród niektórych klientów branży spożywczej preferowanym modelem pozostają tradycyjne zakupy, a wraz ze zniesieniem obostrzeń część z nich wróciła do sklepów, widzimy istotną zmianę w trendach wywołaną pandemią koronawirusa. Polacy dostrzegli korzyści internetowych zakupów spożywczych, a my odpowiadamy na ich potrzeby - podsumował badanie kierownik działu e-commerce Intermarché Piotr Szczerba.
Raport Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media w sierpniu 2021 roku. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1098).
Grupa Muszkieterów to sieć franczyzowa w kategorii supermarketów spożywczych i typu „dom i ogród” w Polsce, jest zrzeszeniem ponad 300 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché.
PAP/mt
Czytaj też: Trump skarży „NYT” i bratanicę za ujawnienie zeznań podatkowych