Półmilionowy opel Astra 5 wyjechał z fabryki w Gliwicach
Należąca do międzynarodowego koncernu Stellantis fabryka Opla w Gliwicach wyprodukowała w środę półmilionowy egzemplarz modelu Astra piątej generacji - podała spółka. Produkcja tego modelu ma zakończyć się w początkach grudnia, a wiosną 2022 r. w Gliwicach rozpocznie się produkcja aut dostawczych
Etap produkcji samochodów osobowych w gliwickiej lokalizacji Stellantis powoli się kończy, by umożliwić otwarcie zupełnie nowego etapu – produkcji dużych samochodów dostawczych - przypomniał w środę prezes należących do koncernu Stellantis spółek Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland, Andrzej Korpak.
Z początkiem przyszłego roku obie firmy, z których pierwsza wytwarza auta osobowe, a druga przygotowuje produkcję samochodów dostawczych, zostaną zastąpione przez nowy podmiot: Stellantis Gliwice. W jego skład wejdą zarówno nowo budowana fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, jak i fabryka silników Pure Tech w Tychach oraz Centra Usług Wspólnych w Gliwicach i Tychach.
Wyprodukowany w środę półmilionowy Opel Astra z silnikiem 1.2 turbo i sześciostopniową skrzynią biegów trafi do klienta w Niemczech. Astra piątek generacji produkowana jest w Gliwicach od 6 lat.
W ub. roku gliwicka fabryka wyprodukowała ok. 90 tys. aut osobowych. Jesienią 2020 r. – po ośmiu latach wytwarzania - zakończono produkcję Opla Astry Sedan, zwanego popularnie „czwórką”. Zakład nadal wytwarza Opla Astrę piątej generacji w wersji hatchback. Jak wcześniej informowano, w tym roku - do początków grudnia, kiedy produkcja zostanie zakończona - z linii produkcyjnej zjedzie ok. 25 tys. aut tego modelu.
Gliwicka fabryka samochodów Opla to jedna z największych i najważniejszych inwestycji w woj. śląskim po przełomie ustrojowym. Pierwszy Opel Astra Classic, wytwarzany w Gliwicach do 2002 r., zjechał z linii produkcyjnej fabryki 31 sierpnia 1998 r. Od tego czasu gliwicka fabryka wyprodukowała nieco ponad 2 mln 750 tys. samochodów.
Uruchomienie w Gliwicach - w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej fabryki aut osobowych - zakładu produkującego samochody dostawcze zaanonsowano po przejęciu koncernu Opla, do którego należała gliwicka fabryka, przez Grupę PSA. Gdy rok później doszło do fuzji PSA z koncernem Fiat Chrysler Automotives i utworzenia Grupy Stellantis, gliwicki projekt, którego wartość szacowano na ok. 280-300 mln euro, został utrzymany.
We wrześniu br. nowy zakład wyprodukował pierwszy, szkoleniowy samochód dostawczy. Po kilku miesiącach testów i rozruchu, na początku kwietnia 2022 r., rozpocznie się seryjna produkcja vanów - obecnie trwa ostatni etap przygotowań. Łącznie w przyszłym roku z linii produkcyjnych w Gliwicach powinno zjechać ok. 40-50 tys. samochodów dostawczych, zaś rok później zakład ma osiągnąć już pełną zdolność produkcyjną rzędu 100 tys. samochodów rocznie.
W Gliwicach wytwarzane będą auta trzech różnych długości i dwóch wysokości. Będą to różne marki grupy Stellantis – Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano, w różnych wersjach, także na rynek brytyjski.
PAP/mt
Czytaj też: Rewolucja w lotnictwie! Lufthansa lata na syntetyku