Nie uwierzycie jak nieekologiczne są niektóre elektryki
Nowy ranking Green NCAP pokazuje na niewielkie różnice pomiędzy modelami samochodów elektrycznych a spalinowych pod względem tego, jak bardzo są one przyjazne dla środowiska i klimatu
W porównaniu 61 modeli aut elektryczny Fiat 500 zajął pierwsze miejsce w rankingu jako samochód zostawiający najmniejszy ślad węglowy w ciągu całego swojego okresu użytkowania. Ranking bazuje na danych o sumarycznej emisji gazów cieplarnianych przez samochód od jego produkcji poprzez cały cykl użytkowania zakładając, że przejedzie on 240 tys. km.
W drugim rankingu Green LCAP porównano samochody pod względem ilości energii przypadającej na cały ich cykl życia, łącznie z etapami produkcji, użytkowania i utylizacji, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to energia – odnawialna, pochodząca z paliw kopalnych czy z atomu. Zwycięzcą drugiego rankingu jest diesel Skoda Octavia Estate, na którą przypada najniższa ilość energii w takim ujęciu.
Ważnym wnioskiem wyciągniętym przez Green NCAP jest to, że „podczas gdy kompaktowe i średniej wielkości pojazdy elektryczne wykazują nieco mniejszą emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż samochody z konwencjonalnym układem napędowym w kontekście średniego koszyka energetycznego w Europie, duże i mocne pojazdy elektryczne mogą być w tym samym przedziale co większość pojazdów z silnikiem diesla lub benzynowym”.
Modele samochodów o najmniejszym śladzie węglowy
W rankingu podano liczbę ton gazów cieplarnianych (CO2 lub ekwiwalent) emitowaną przez auto w ciągu cyklu życiowego.
Warto zwrócić uwagę, że są diesle które wypadają bardziej ekologicznie od elektryków. Na przykład Oktawia w dieslu jest bardziej ekologiczna od Fiata 500.
Można także zauważyć, iż generalnie samochody spalinowe wypadają na te bardziej ekologiczne. Słabo w obydwóch zestawieniach wychodzą też hybrydy, jak Kia Niro czy Mitsubishi Outlander. Więcej poniżej w tabelach.
Czytaj też: UE właśnie dobiła elektromobilność? Oficjalnie: diesel jest eko!
autoexpress.co.uk/mt