Informacje

Marzec to kolejny miesiąc wzrostów cen ładowania samochodów elektrycznych / autor: Pixabay
Marzec to kolejny miesiąc wzrostów cen ładowania samochodów elektrycznych / autor: Pixabay

Ładowanie „elektryka” coraz droższe!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 marca 2025, 12:59

  • Powiększ tekst

Marzec przynosi kolejne zmiany cenników wśród operatorów. Weryfikacji cenników dokonali m.in. Polenergia eMobility oraz Ekoen – wynika z rankingu cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni.pl. Rynek infrastruktury ładowania zaczyna mieć problem ze zbyt niskim popytem na samochody elektryczne.

Okres ferii zimowych skończył się, a wraz z nim obniżki cen na energię. Dotyczy to zarówno GreenWay Polska, jak też ORLEN Charge, które oferowały odpowiednio darmowe kilowatogodziny energii w zależności od posiadanego abonamentu oraz zniżki na ładowanie w ujęciu procentowym. Obaj operatorzy powrócili do standardowych cen.

11-13 proc. podwyżki cen prądu w Polenergii

W marcu, zmiany zaszły w przypadku Polenergia eMobility. Cennik zmienił się zarówno w przypadku ładowania AC, jak też DC. Wolny standard ładowania podrożał o 11 proc. z poziomu 1,6 zł/kWh do 1,78 zł/kWh. Z kolei DC podrożało o 13 proc. z 2,19 zł/kWh na 2,48 zł/kWh. Ponadto operator na stacjach wzdłuż autostrady A2 przyjął stawkę na poziomie 2,68 zł/kWh.

Również Ekoen postanowił nieco zmodyfikować ceny za ładowanie. Operator obecnie wykorzystuje stawki dynamiczne energii na wybranych lokalizacjach i obniżył dolny próg swoich cen. Teraz zapłacimy o 6 proc. mniej niż jeszcze miesiąc temu. W efekcie w najtańszym oknie czasowym zamiast 1,59 zł/kWh, cena za kilowatogodzinę wynosi 1,49 zł/kWh.

Niski popyt na elektryki uderza w rynek infrastruktury ładowania

– Rynek infrastruktury ładowania zaczyna mieć problem ze zbyt niskim popytem na samochody elektryczne. Miniony rok, rekordowy pod kątem uruchomień nowych punktów ładowania, sprawił, że przy obecnej flocie, liczącej prawie 85 tysięcy pojazdów elektrycznych, wykorzystanie stacji ładowania wynosi kilka godzin w ciągu doby – i to też uzależnione od lokalizacji. W efekcie zwrot inwestycji przy obecnej sytuacji jest bardzo długi. Odzwierciedleniem tego są ceny energii na stacjach ładowania. Marzec 2025 roku przyniósł kolejne wzrosty, które wcale nie muszą być ostatnie w tym roku – komentuje Maciej Gis, Kierownik Kampanii elektromobilni.pl.

Dla użytkowników samochodów elektrycznych informacja o kolejnych podwyżkach nie jest optymistyczna. Bez dodatkowych abonamentów czy korzystania z usług roamingowych np. od producentów pojazdów, koszty ładowania samochodów elektrycznych na publicznych stacjach rosną. Nadzieją na zmiany w tym zakresie są taryfy dynamiczne. Najlepszym tego przykładem jest Ekoen, który oferuje najlepszą stawkę za ładowanie na rynku. Wdrożenie takich samych rozwiązań u innych operatorów mogłoby znacząco zwiększyć utylizację stacji ładowania oraz zachęciłoby nowych użytkowników do przejścia na elektromobilność – komentuje Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska.

O rankingu Ranking cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni.pl aktualizowany jest cyklicznie, co miesiąc. Przytoczone dane pochodzą od operatorów. W rankingu można znaleźć stawki następujących operatorów: Greenway Polska, Ekoen, Ionity, Tesla, Shell Recharge, ORLEN Charge, Polenergia eMobility, Tauron, Powerdot, Lidl, Eleport, Horyzont EV, GO+EAuto, Budimex Mobility.

Więcej informacji: www.EVklub.pl oraz elektromobilni.pl

Źródło: materiały prasowe, oprac. Sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych