Informacje

wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk / autor: Fratria
wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk / autor: Fratria

Gróbarczyk: pierwszy prom dla PŻM zacznie być budowany w tym roku

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 września 2022, 11:34

  • 0
  • Powiększ tekst

Pierwszy prom typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) zacznie być budowany jeszcze w 2022 roku - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, że jednostka powinna być gotowa na przełomie 2024 i 2025 r.

Pierwszy transport blach do budowy statku przybył do gdańskiej Stoczni Remontowej, więc realizacja jest już w toku. Mamy potwierdzenie od prezesa stoczni oraz armatorów - PŻM (Polskiej Żeglugi Morskiej) i PŻB (Polskiej Żeglugi Bałtyckiej) o terminowej realizacji przedsięwzięcia, czyli budowy promów - powiedział PAP przedstawiciel resortu infrastruktury.

Gróbarczyk przypomniał, że kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Odbiorcą pierwszego i trzeciego ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.

Według zapewnień stoczni prace spawalnicze mają na pewno rozpocząć się jeszcze w tym roku, z kolei pierwsza dostawa promu to przełom 2024-2025 r. - dodał wiceminister infrastruktury.

Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 roku, a w grudniu spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł ze strony Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.

Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej, określającej możliwości przewozowe danej jednostki, ma wynieść 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna promów - 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Czytaj też: Orlen i PESA rozwijają współpracę na rzecz kolei wodorowej

PAP/KG

Powiązane tematy

Komentarze