Informacje

Kartele narkotykowe wykorzystują statki handlowe do przemytu. ZDJECIE ILUSTRACYJNE / autor: Pixabay
Kartele narkotykowe wykorzystują statki handlowe do przemytu. ZDJECIE ILUSTRACYJNE / autor: Pixabay

Narkotyki na pokładzie polskiego statku. Kolejny raz

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 grudnia 2024, 12:00

  • Powiększ tekst

Narkotyki przyczepione do tzw. kingstonu w dnie kadłuba „Łebsko” w brazylijskim porcie Santos znalazł płetwonurek. Brazylijskie służby zabezpieczyły 134 kg kokainy. Nie było żadnych podejrzeń wobec załogi. Statek jest już na Atlantyku – przekazał rzecznik PŻM.

Narkotyki znalazł podczas kontroli nurek pod statkiem, przyczepione do kingstonu, więc wobec załogi nie było żadnych podejrzeń. Po zdjęciu paczki statek i załoga mogli kontynuować podróż. Obecnie są już daleko na Atlantyku” – poinformował PAP w sobotę rano rzecznik prasowy Polskiego Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol.

Gogol wyjaśnił, że załoga „Łebsko” składa się z 20 osób i „jest międzynarodowa”. Statek płynie z brazylijskiego Santos do Casablanki, największego portu w Maroku.

Kingston to otwór w dnie kadłuba służący do wprowadzania wody do wnętrza jednostki.

O udaremnieniu próby przemytu na statku, pływającym pod banderą Liberii, należącym do polskiego armatora, brazylijskie służby poinformowały w piątek. Przekazano, że 134 kg kokainy znajdowały się w skrzyni dennej, czyli komorze w kadłubie, pod linią wody. „Używanej do nabierania wody morskiej do chłodzenia silników” - wyjaśniono w komunikacie na stronie internetowej agencji celno-podatkowej Receita Federal.

W komorze, prócz kokainy, znaleziono też jedną sztukę broni palnej marki Glock i magazynki z amunicją – dodano.

Akcję służb w porcie Santos przeprowadzona została 18 grudnia. Była to wspólna operacja funkcjonariuszy administracji celno-podatkowej, policji federalnej, marynarki wojennej i straży portowej.

Masowiec „Łebsko” to trzeci z serii 12 tzw. jeziorowców (statków transportujących ładunki przez Wielkie Jeziora Amerykańskie) zbudowanych dla PŻM w stoczniach chińskiej grupy Dalian Shipbuilding Industry Company. W pierwszy rejs statek wyruszył w lipcu br.

Kartele narkotykowe wykorzystują statki do przemytu

Na początku października brazylijskie służby zatrzymały w porcie w Sao Luis inny masowiec PŻM, „Jawor”, ponieważ w jednym z pomieszczeń było prawie pół tony kokainy. Narkotyki znalazł jeden z członków załogi, która następnie powiadomiła armatora i lokalne władze. Kapitanowi i marynarzom przez dwa miesiące zakazywano opuszczania miasta, ale na początku grudnia otrzymali zgodę na wyjazd i wrócili do Europy. Nikomu nie postawiono zarzutów karnych.

»» O narkotykach znalezionych na pokładzie polskiego statku czytaj tutaj:

Wielki przemyt kokainy: Wypuszczono Polaków

Rzecznik PŻM Krzysztof Gogol wyjaśnił, odnosząc się do sprawy „Jawora”, że pakunki zostały prawdopodobnie podrzucone w nocy przez wyspecjalizowaną w takich akcjach grupę działającą dla kartelu narkotykowego. Paczki zostały ukryte w jednym z pustych pomieszczeń (tzw. void space) między nadbudówką a ładowniami. Gogol zwracał uwagę, że coraz częściej do przemytu narkotyków wykorzystywane są statki handlowe. Południowoamerykańskie kartele mają do dyspozycji specjalne łodzie i nurków.

PAP, Sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Agnieszka Wasilewska-Semail prezesem PKP CARGO

Europę zatkało! Polska liderem tempa zakupu aut

Biznes do Dorożały: czemu Pan niszczy przemysł drzewny?

»»Kolejny miesiąc z szalejącą inflacją. Ceny rosną, a rząd przeszkadza - oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych