Informacje
Dźwigi towarowe w porcie Gdynia / autor: Fratria / AS
Dźwigi towarowe w porcie Gdynia / autor: Fratria / AS

Dramat w portach! Przeładunki w 2024 r. minus 8,9 proc.

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 kwietnia 2025, 16:02

  • Powiększ tekst

Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w 2024 r. spadły o 8,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego – wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Wzrósł natomiast zarówno ruch pasażerów, jak i liczba statków zawijających do portów.

Jak wynika z raportu opublikowanego w poniedziałek przez GUS, obroty ładunkowe w portach morskich w 2024 r. wyniosły 124,2 mln ton, czyli o 8,9 proc. mniej niż w 2023 r.

Największe spadki w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni

Największe spadki odnotowano w portach w Szczecinie (o 16,1 proc.), Gdańsku (o 11 proc.) i Gdyni (o 10 proc.). Z kolei wzrosty przeładunków miały miejsce w Policach (o 39,2 proc.) oraz Świnoujściu (o 3,5 proc.).

Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych w 2024 r. kształtował się następująco: Gdańsk – 57,2 proc., Gdynia – 18,7 proc., Świnoujście – 14,8 proc., Szczecin – 8 proc., Police – 0,9 proc. oraz pozostałe porty – 0,4 proc.” - czytamy w opracowaniu GUS.

Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miały ładunki masowe ciekłe, które odpowiadały za 44,4 proc. obrotów (w tym ropa naftowa i jej produkty - 38,3 proc.).

Znaczny spadek obrotów międzynarodowych

Z raportu GUS wynika też, że obroty krajowe wyniosły 4,4 mln ton i były o 25,4 proc. wyższe niż w 2023 r., jednak w obrotach międzynarodowych odnotowano spadek o 9,8 proc., do poziomu 119,8 mln ton. Ładunki przewożone między polskimi portami a portami Europy stanowiły 63 proc. całości międzynarodowych obrotów.

Obrót ładunkami tranzytowymi w ubiegłym roku wyniósł 21,6 mln ton i zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 5,3 proc. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w porcie Gdańsk (65,1 proc.), następnie w portach: Świnoujście (24,8 proc.), Szczecin (7,3 proc.), Gdynia (2,8 proc.). W przeciwieństwie do roku poprzedniego nie odnotowano towarowego ruchu tranzytowego przez morski port w Kołobrzegu.

Wzrósł ruch pasażerski

Z opublikowanych w poniedziałek danych wynika też, że w polskich portach wzrósł ruch pasażerski. W ubiegłym roku podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 2,4 mln osób, co oznacza wzrost o 7,8 proc. rdr. Najwięcej pasażerów pływało między Polską a Szwecją - 99,8 proc. ruchu międzynarodowego.

Wzrosła także liczba zawinięć statków – do 20 tys. jednostek wobec 18,9 tys. w 2023 roku.

Jak przekazał GUS, na koniec 2024 r. morska flota transportowa obejmowała 89 statków (o jeden więcej niż rok wcześniej), będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów, z czego jednostki pod polską banderą stanowiły 15,7 proc. Natomiast flota przybrzeżna liczyła 41 jednostek i wszystkie pływały pod banderą polską.

Stan załóg morskiej i przybrzeżnej floty transportowej na koniec 2024 r. to 2022 osoby, z czego w morskiej flocie transportowej pracowało 1857 osób (wzrost o 2,5 proc.), a we flocie przybrzeżnej – 165 (spadek o 2,9 proc.).

Przemysł stoczniowy bez zmian, gorzej w rybołówstwie

Jeśli chodzi o przemysł stoczniowy, według danych GUS, portfel zamówień na nowe statki pozostawał niezmienny i na koniec 2024 r. obejmował pięć jednostek. Ponadto, w ubiegłym roku polskie stocznie wyremontowały 403 jednostki (wobec 458 w 2023 r.)

Pogorszyła się natomiast sytuacja w rybołówstwie morskim. Połowy ryb i bezkręgowców zmniejszyły się o 20,5 proc. na Bałtyku oraz o 15,6 proc. na wodach dalekomorskich.

Najczęściej łowionym gatunkiem na łowiskach bałtyckich był szprot (52,7 tys. ton), stanowiący 40,3 proc. wszystkich połowów. Z kolei w połowach dalekomorskich dominowały błękitek (68,7 proc.) oraz ostrobok chilijski (19,7 proc.).

Polska flota rybacka liczyła na koniec 2024 r. 721 jednostek – o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W jej skład wchodziły dwa trawlery, 108 kutrów oraz 611 łodzi.

PAP, sek »» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Litości! Kolejna plaga uderza w polskich rolników

Dlaczego 30 kwietnia będzie sądnym dniem dla złotego?

Trump zagroził Putinowi, że użyje „broni finansowej” 

»»Strefa Starcia: Spadki notowań wszystkich spółek Skarbu Państwa – oglądaj tylko na antenie telewizji wPolsce24

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych