Przetarg na bramki nieważny
GDDKiA unieważniła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie miejsc poboru opłat na odcinku autostrady A4 Wrocław-Sośnica - poinformowała Dyrekcja. Zamiast nich, wprowadzony zostanie bezbramkowy, elektroniczny pobór opłat jako docelowy dla całej sieci autostrad.
W informacji rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki poinformował, że w piątek zostało unieważnione postępowanie - prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego - na realizację inwestycji "Zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy Miejsc Poboru Opłat na płatnym odcinku autostrady A4 Wrocław - Sośnica w zakresie robót budowlano-montażowych i infrastruktury do poboru opłat".
Jak wyjaśnił w komunikacie, decyzja ta została podjęta z powodu "wystąpienia istotnych okoliczności powodujących, że dalsze prowadzenie postępowania oraz wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć".
Rzecznik przypomniał, że 22 kwietnia resort infrastruktury i rozwoju podjął decyzję o rozpoczęciu prac, które mają na celu przygotowanie oraz wdrożenie koncepcji bezbramkowego, elektronicznego poboru opłat od pojazdów lekkich.
"Kontrakt na rozbudowę miejsc poboru opłat (MPO), jako rozwiązanie mające na celu usprawnienie ruchu drogowego jak i poprawę bezpieczeństwa na drogach, leży w interesie publicznym. Jednakże jego realizacja w przewidzianej w kontrakcie formie, w związku z nowymi założeniami prowadziłaby do niecelowego wydatkowania środków publicznych niezgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych. Realizacja niniejszego zamówienia w kontekście podjętej decyzji o rozpoczęciu prac nad wdrożeniem bezbramkowego, elektronicznego poboru opłat od pojazdów lekkich powodowałaby wydatkowanie środków publicznych na rozbudowę MPO" - czytamy w informacji GDDKiA.
Dlatego Dyrekcja unieważniła przetarg, przyjmując wprowadzenie bezbramkowego, elektronicznego poboru opłat jako rozwiązania docelowego dla całej sieci autostrad w Polsce. "GDDKiA uznała że dalsze ponoszenie, przez Skarb Państwa, kosztów na rozbudowę lub budowę jakichkolwiek elementów manualnego systemu poboru opłat, a tym samym rozpoczęcie wykonania zamówienia na Zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy miejsc poboru opłat na płatnym odcinku autostrady A4 Wrocław - Sośnica w zakresie robót budowlano-montażowych i infrastruktury do poboru opłat, staje się niecelowe i niezasadne" - napisano w komunikacie.
W kwietniu wicepremier i szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że ministerstwo pracuje nad takimi rozwiązaniami, aby kierowcy jadący autostradą nie musieli co chwilę zatrzymywać się na bramkach.
Eksperci wielokrotnie wskazywali, że przy rosnącej liczbie użytkowników polskich autostrad obecny system z bramkami na wjeździe i wyjeździe z autostrady będzie powodował coraz większe korki. Efekt może być taki, że podstawowy atut autostrad, czyli skrócenie czasu przejazdu - zniknie.
Obecnie - zarówno na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, jak i przez spółki koncesyjne - stosowany jest manualny pobór opłat. W przypadku odcinków A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Gliwice Sośnica kierowcy samochodów osobowych mają możliwość płacenia za przejazd dzięki elektronicznemu systemowi poboru opłat.
Od początku czerwca 2012 r., od kiedy kierowcy osobówek mogą płacić e-myto, do połowy grudnia zeszłego roku sprzedano 6,3 tys. urządzeń umożliwiających płatność elektroniczną, a dodatkowe 1,2 tys. sztuk przekazano służbom ratowniczym.
(PAP)
aop/ mhr/