Na A2 wkrótce jazda bez postoju na bramkach
Od 15 stycznia br. kierowcy jadący autostradą A2 między Poznaniem a Koninem będą mogli skorzystać z usługi płatności elektronicznych za pośrednictwem videotollingu – poinformowała w piątek rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA) Anna Ciamciak.
Z automatycznego systemu opłat na razie będzie można skorzystać na wybranych bramkach autostradowych w Nagradowicach, Słupcy i Lądku.
Kamery automatycznie rozpoznają numer rejestracji
Videotolling jest systemem poboru opłat, który wykorzystuje kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów.
Ograniczony do części A2 między Poznaniem a Koninem obszar wdrażania videotollingu wynika m.in. z różnic w systemach opłat obowiązujących na dwóch koncesyjnych odcinkach autostrady A2 - Świecko – Nowy Tomyśl oraz Nowy Tomyśl – Konin.
„Na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl obowiązuje system opłat zamknięty, z którego wpływy odprowadzane są do budżetu państwa. Natomiast odcinek Nowy Tomyśl – Konin wiąże umowa koncesyjna oparta o system opłat rzeczywistych z pełnym ryzykiem ruchu i przychodów po stronie koncesjonariusza. Ze względu na nakładanie się obu systemów rozliczeń na odcinku Nowy Tomyśl – Gołuski, wprowadzenie usługi videotollingu jest możliwe tylko w miejscach poboru opłat w Nagradowicach, Lądku oraz Słupcy, czyli na zachód od Poznania” – poinformował menedżer ds. ruchu i poboru opłat w AWSA Rafał Popowski.
W przyszłości automatyczny pobór na całym odcinku A2
Spółka prowadzi rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury na temat możliwości wprowadzenia videotollingu na 106 km między Świeckiem a Nowym Tomyślem. Umożliwi to objęcie tym systemem wszystkich punktów poboru opłat na obu koncesyjnych odcinkach autostrady A2.
Paweł Struski z zarządu AWSA podkreślił, że wdrożenie videotollingu usprawni przejazd autostradą A2 pomiędzy Poznaniem a Koninem.
„Jesteśmy gotowi także do wdrożenia videotollingu na całym 255-kilometrowym odcinku A2 między Świeckiem a Koninem, w formule wygodnej dla wszystkich kierowców, zarówno samochodów ciężarowych jak i samochodów osobowych” – zapewnił.
Trzeba zarejestrować pojazd w systemie Autopay
Aby skorzystać z videotollingu trzeba zarejestrować pojazd w systemie Autopay. Na każdym placu poboru opłat kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy specjalnie oznakowane i obsługujące wyłącznie videtolling.
Anna Ciamciak wyjaśniła, że będą to skrajne lewe pasy z oznakowaniem poziomym w postaci strzałek i kamery, ikoną kamery na pomarańczowym tle nad bramką oraz symbolem przekreślonego kasjera. Zainstalowane tam kamery automatycznie odczytają tablice rejestracyjne pojazdu. System obciąży konto użytkownika odpowiednią kwotą za przejazd.
Rzeczniczka podkreśliła, że wdrażane przez AWSA rozwiązanie jest zgodne z europejskim standardem. Videotolling działa m.in. na wybranych odcinkach polskich autostrad, np. A1 i A4. Zapewnia bezpieczeństwo i wygodę przejazdu oraz przede wszystkim płynność ruchu – skraca czas oczekiwania i płatności na bramkach. Nie wymaga posiadania dodatkowego sprzętu i umożliwia płatność także właścicielom kart paliwowych akceptowanych jako forma płatności przez operatora videotollingu.
Niezależnie od wprowadzenia nowej usługi przejazd autostradową obwodnicą Poznania, czyli między węzłami Poznań Zachód – Poznań Wschód pozostanie bezpłatny.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Od 1 stycznia nowe świadczenie – 2520 zł miesięcznie
Polski gigant rozbuduje fabrykę za ponad 200 mln zł
Klimat jest ważny, ale poglądy Trumpa – ważniejsze
»»Czeka nas rok podwyżek – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24