Kolosalne wypływy z płatnych dróg. Kierowcy w ruinie
Wpływy z opłat za przejazd samochodów ciężarowych i autobusów po płatnych odcinkach dróg krajowych w ubiegłym roku wzrosły do 2 mld 274,1 mln zł - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwa Finansów. Rok wcześniej wpływy te wyniosły 2 mld 108,7 mln zł.
Za co wpływy?
W tym roku opłaty za przejazd kilometra płatnej drogi krajowej wynoszą od 23 groszy do 73 groszy w zależności od normy emisji spalin pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej i klasy drogi.
Ile mamy płatnych dróg?
Obecnie sieć krajowych dróg płatnych w Polsce zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad liczy prawie 3700 km i od roku 2017 nie była powiększana. Za przejazd odcinkami płatnymi opłaty muszą uiszczać wszystkie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, a więc m.in. ciężarówki czy autobusy.
Kto za to odpowiada?
Od 1 lipca 2020 r. szef Krajowej Administracji Skarbowej jest organem odpowiedzialnym za pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych lub ich odcinkach.
Organem odpowiedzialnym za politykę państwa w zakresie opłaty elektronicznej jest minister właściwy do spraw transportu. Określa on m.in. kierunki rozwoju sieci dróg objętych poborem opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą. Wykaz dróg i ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej są opublikowane w rozporządzeniu.
Poza drogami krajowymi opłaty są pobierane od wszystkich pojazdów za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad oraz wybranymi odcinkami autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Katowice: 54 mln zł na nowe miejsca pracy od Hatch
Umowa zbrojeniowa. Koreańczycy gotowi. A nasz rząd?
„Gazeta Bankowa”: Gdzie jest plan na gospodarkę?
Uwaga, szpiegujące „elektryki” z Chin!
pap, jb