Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

UOKiK zajął się firmą sprzedającą karmę dla psów i kotów

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 4 lipca 2023, 13:53

  • Powiększ tekst

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) „wzięła pod lupę” spółkę Empire Brands, która zajmuje się sprzedażą karmy dla psów i kotów pod marką Empire. Okazało się, że firma ta narzucała ceny sprzedaży na swoje artykuły innym sprzedawcom.

Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną za pośrednictwem własnego sklepu internetowego i platformy Allegro oraz hurtową - w formie wysyłkowej do gabinetów weterynaryjnych i sklepów zoologicznych, które następnie sprzedają produkty stacjonarnie lub online. UOKiK, podczas przeszukania w siedzibie spółki, odkrył, że mogła ona w rozmowach osobistych i telefonicznych oraz w korespondencji mailowej ustalać ze sprzedawcami ceny detaliczne dla karmy Empire w internecie. Taka praktyka mogła trwać od 2016 r.

„Efektem podejrzewanego porozumienia mogło być stosowanie identycznych cen karmy Empire w internecie przez spółkę i wszystkich sprzedawców detalicznych prowadzących sprzedaż internetową. Tym samym konsumenci nie mogliby kupić tych produktów taniej. Przypominam, że zgodnie z prawem ochrony konkurencji każdy ze sprzedawców powinien mieć swobodę kształtowania cen i konkurowania nimi o klienta. Ustalanie sztywnych i minimalnych cen jest zabronione” – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Pracownicy spółki mogli monitorować przestrzeganie cen. A przedsiębiorcy, którzy chcieliby sprzedawać karmę w internecie taniej, mogli być wzywani do zmiany cen, bo mogłyby im grozić kary jak: zmiana form płatności, ograniczenie dostępu do promocji czy wprowadzenie dla nich wyższych cen hurtowych.

Prezes UOKiK postawił zarzuty spółce oraz dwóm osobom zarządzającym firmą. Menadżerowie mogli m.in. wysyłać wiadomości mailowe, w których dokonywano lub realizowano ustalenia, a także wydawać polecenia służbowe swoim pracownikom dotyczące kontroli cen stosowanych przez sprzedawców detalicznych w internecie. Za stosowanie takich praktyk grozi kara do 10 proc. obrotu, a menadżerom - do 2 mln zł.

Czytaj także: KOTY. Nadzór epidemiologiczny wobec opiekunów

rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych