Naftoport przyjmuje więcej tankowców i zwiększa przeładunki
W pierwszym półroczu Naftoport z Grupy PERN przeładował prawie 18 mln ton ropy naftowej i paliw, o dwie trzecie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W ciągu sześciu miesięcy tego roku zawinęły tam 222 tankowce. W tym samym czasie w roku ubiegłym były to 163 statki - podał PERN.
Informując o przeładunkach surowca i paliw w gdańskim Naftoporcie w pierwszym półroczu tego roku, PERN podkreślił, że „całkowita zmiana architektury dostaw ropy naftowej do Polski stała się faktem”.
„Naftoport z Grupy PERN, który jest surowcowym oknem na świat dla naszego kraju, zanotował w pierwszym półroczu tego roku rekordowe obroty” - podkreślił PERN.
Spółka wspomniała przy tym, że wynik tego półrocza w Naftoporcie był lepszy aż o 1 mln ton niż np. obroty w całym 2019 r., kiedy „w związku z kryzysem chlorkowym” przez 46 dni zatrzymane było tłoczenie ropociągiem „Przyjaźń” i dostawy do Polski realizowane były drogą morską.
W kwietniu 2019 r. do Polski trafiło ponad 1 mln ton rosyjskiej ropy naftowej przeznaczonej dla odbiorców zarówno w kraju, jak i w Niemczech, przy czym surowiec - jak informował wówczas PERN - miał „ekstremalnie wysokie stężenie chlorków organicznych, nawet 300 ppm, choć dopuszczalna norma to 10 ppm”, a taki „poziom zanieczyszczenia był bardzo niebezpieczny dla systemów rafineryjnych, mogąc doprowadzić do ich zniszczenia”.
„W pierwszym półroczu 2023 r. Naftoport przeładował prawie 18 mln ton ropy naftowej i paliw, czyli aż o dwie trzecie więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym czasie do nabrzeży spółki zawinęły aż 222 tankowce, przy 163 statkach w analogicznym okresie 2022 r.” - przekazał PERN.
Mirosław Skowron, prezes PERN, zwrócił uwagę, że infrastruktura całej grupy tej spółki „pozwala dziś klientom na dywersyfikowanie dostaw ropy naftowej i paliw do Polski”.
„Inwestycje, które już teraz pracują na rzecz bezpieczeństwa energetycznego państwa, czyli nowe zbiorniki na surowiec i paliwa oraz nowy rurociąg paliwowy z Boronowa do Trzebini, to ważne narzędzia zapewniające stabilny rozwój polskiej gospodarki” - ocenił Skowron, odnosząc się do projektów realizowanych w ramach Grupy PERN.
„Planujemy kolejne projekty i wspólnie z Naftoportem damy naszym partnerom nowe możliwości rozwoju” - oświadczył prezes PERN.
Spółka podkreśliła jednocześnie, że „Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach”.
„Dlatego już teraz prowadzi intensywne prace zmierzające do rozbudowy terminala o kolejne stanowisko do obsługi największych tankowców” - zaznaczono w informacji.
Jak przypomniano, Naftoport ma już podpisaną umowę na wykonanie dokumentacji projektowej tej inwestycji.
„To ważny kamień milowy na drodze do zwiększenia efektywności operacyjnej i przepustowości Naftoportu, a tym samym wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa” - ocenił PERN.
Spółka zapowiedziała zarazem, że po rozbudowie, terminal Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC - o długości ponad 300 metrów i szerokości do 60 metrów, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 metrów.
„To przekłada się na maksymalną partię ładunkową wielkości ok. 180 tys. ton. Praktyczne możliwości technologiczne nowego stanowiska to około 9 mln ton rocznie” - wyjaśnił PERN.
Jak twierdzi Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu, obecny rok przyniesie tam „znaczące zwiększenie obrotów w porównaniu do lat ubiegłych”.
„Biorąc pod uwagę, że zmiana, jaka dokonała się w zakresie kierunków dostaw ropy naftowej do naszego kraju, konieczne są inwestycje by utrzymać nasze możliwości na jak najwyższym poziomie zarówno w zakresie przepustowości, jak i bezpieczeństwa technologicznego” - powiedział Brzózka.
PERN przypomniał, że projekt stanowiska do obsługi największych tankowców w Naftoporcie realizuje spółka PPBH Aquaprojekt z Gdańska.
„To zespół doświadczonych projektantów, działających od ponad 30 lat na rynku inwestycji portowych, z bogatym doświadczeniem popartym wdrożeniami, współpracujący z podmiotami działającymi w portach morskich w Gdańsku i Gdyni oraz uczestniczący w realizacji inwestycji Urzędu Morskiego” - podano w informacji.
PERN zwrócił przy tym uwagę, że realizacja prac projektowych i całego przedsięwzięcia prowadzona jest przy współudziale Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
PERN z siedzibą w Płocku to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz bazami ropy naftowej i paliw gotowych.
Według PERN spółka dysponuje obecnie 19 bazami paliwowymi w całym kraju, których potencjał wynosi ok. 2,4 mln metrów sześc. produktów naftowych, oraz czterema bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m sześć.
Od kilku lat PERN realizuje sukcesywnie Program Megainwestycji, którego celem jest zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego Polski. W ramach tych strategicznych przedsięwzięć prowadzona jest m.in. rozbudowa i modernizacja baz paliw, a także projekty obejmujące bazy ropy naftowej i infrastrukturę rurociągową.
W styczniu spółka zakończyła budowę magistrali produktowej z bazy w Boronowie do terminala PKN Orlen w Trzebini, która zapewnia obecnie wzmocnienie dostaw paliw do województw: małopolskiego i śląskiego.
Także w styczniu PERN zapowiedział, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł.
Czytaj także: Koszty propozycji rządowych? Min. Soboń podsumowuje
PAP/rb