Informacje

Rosja / autor: Pixabay
Rosja / autor: Pixabay

Liczba milionerów w Rosji wzrosła, a kraj wzbogacił się

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 sierpnia 2023, 12:09

  • Powiększ tekst

Rosja wzbogaciła się w ubiegłym roku o 600 miliardów dolarów, a liczba milionerów i osób o bardzo wysokim dochodzie rośnie, pomimo trwającej inwazji Rosji na Ukrainę - dowodzi w najnowszym raporcie szwajcarski bank UBS

W tym samym czasie Stany Zjednoczone i Europa straciły majątek warty biliony dolarów.

Liczba rosyjskich milionerów wzrosła o około 56 tys., do 408 tys. w 2022 r., a liczba bardzo zamożnych osób, posiadających ponad 50 mln dolarów, wzrosła o prawie 4,5 tys. Jednocześnie Stany Zjednoczone zubożały w tym samym roku o 5,9 bln dolarów. Majątek całej Ameryki Północnej i Europy łącznie zmalał o 10,9 bln dolarów.

Z końcem 2022 r. w USA było również o jeden milion mniej milionerów, choć w Stanach nadal mieszka 50 proc. światowej populacji o bardzo wysokich dochodach.

Wzrost bogactwa Rosji nastąpił pomimo jej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r., która doprowadziła do nałożenia przez Zachód sankcji na Kreml, co poskutkowało skurczeniem się gospodarki i wywołało załamanie notowań na giełdzie w Moskwie.

UBS przyznaje, że „w tej chwili trudno jest określić trendy majątkowe w Rosji”, ale podkreśla, że jest to jeden z nielicznych krajów, które wzbogaciły się w 2022 r. Rosnące ceny ropy naftowej mogą być jednym z czynników wzrostu bogactwa; eksport tego surowca jest kluczowym motorem gospodarczym Rosji.

Meksyk, Indie i Brazylia również znacznie się wzbogaciły w 2022 r. - wynika z raportu UBS, podczas gdy najwięcej straciły Stany Zjednoczone, Japonia, Chiny, Kanada i Australia.

Czytaj też: Rubel szura po dnie! Jest jedną z najsłabszych walut

PAP/KG

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.