Informacje

Wakacje zimowe / autor: Pixabay
Wakacje zimowe / autor: Pixabay

UOKiK: 1 mln kary dla portalu. Spółka odpowiada

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 grudnia 2023, 10:17

    Aktualizacja: 27 grudnia 2023, 11:50

  • Powiększ tekst

Spółka wakacje.pl, oferująca m.in. sprzedaż wycieczek wakacyjnych, ma zapłacić ponad milion złotych kary za pokazywanie nieaktualnych lub niepełnych cen ofert – poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK podał, że ceny przedstawione w liście ofert portalu w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe. Jak zaznaczył, ceny te często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne. W ocenie Urzędu, powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z ofert powinny znajdować się na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, z kolei inne mogły nie być widoczne.

Poszkodowany klient

Przeglądając i analizując wyniki wyszukiwania w serwisie, konsumenci nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek – stwierdził UOKiK. Podkreślił, że tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria – ocenił Urząd.

Za stosowanie nieuczciwej praktyki spółka Wakacje.pl została ukarana przez Prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Prezes Urzędu nakazał zaniechania stosowania kwestionowanej praktyki – poinformował UOKiK.

Informacje o decyzji mają pojawić się na stronie internetowej przedsiębiorcy i na jego profilach w mediach społecznościowych. Urząd zaznaczył, że decyzja jest nieprawomocna i spółka może złożyć od niej odwołanie.

Stanowisko zarządu

Zarząd nie zgadza się z przyjętą przez Prezesa UOKiK argumentacją, która była podstawą decyzji o ukaraniu Wakacje.pl.

W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności – mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.

Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także największe biura podróży.

W EXIM tours oferujemy ponad 24 miliony sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert, musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii – mówi Marcin Małysz, prezes EXIM tours.

Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne – mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.

Zarząd Wakacje.pl chce ponownie podkreślić, że nie zgadza się z decyzją UOKiK. Spółka będzie się od niej odwoływać i podejmować dalsze kroki prawne.

CZYTAJ TAKŻE: Wzrost nawet o 339,4 procent. „Duże ożywienie” na rynku

CZYTAJ TAKŻE: Ekspert zdradza: Te urlopy przepadają

pap, jb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.