Na zakupach w galerii jesteśmy trzy kwadranse
Ruch w galeriach handlowych w Polsce zmalał w ubiegłym roku o 1,5 proc. w porównaniu z 2022 r., a liczba klientów badanych zmniejszyła się o 0,1 proc. - wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud.
„Na przestrzeni całego roku galerie i centra handlowe ani nie zyskały, ani nie straciły. Moim zdaniem, biorąc pod uwagę rozwój informatyzacji i poszerzanie ofert sklepów internetowych, a także Mundial 2022, który mógł zwiększyć ruch ze względu na strefę kibica, brak znaczącego spadku w długim okresie jest dobrą informacją dla biznesu” – komentuje wyniki raportu jeden z jego współautorów Miłosz Sojka.
W stolicy przybyło klientów, Wrocław i Poznań w ogonie
Jak informują autorzy raportu, ruch był zróżnicowany w poszczególnych miastach. W 2023 roku najmocniej wzrósł rdr. w Warszawie (o ponad 6 proc.), Lublinie (o blisko 4 proc.), Bydgoszczy (o ponad 1 proc.), jak również w Szczecinie (o 0,2 proc.). Z kolei najbardziej spadł rdr. we Wrocławiu ( o ponad 8 proc.), w Poznaniu (o 4 proc.), Krakowie (o niecałe 3 proc.), Łodzi (o ponad 2 proc.), Trójmieście (o prawie 2 proc.), a także w Białymstoku (o blisko 2 proc.).
Według autorów raportu, różnice w poszczególnych miastach mogą być wynikiem nieco innej dynamiki konsumpcji oraz sytuacji gospodarczej na rynkach lokalnych, ale też bardziej prozaicznych wydarzeń, jak na przykład remonty okolic galerii lub infrastruktury dworcowej, przy której często zlokalizowane są takie obiekty.
Z analizy wynika ponadto, że w 2023 roku liczba klientów badanych galerii handlowych zmniejszyła się o 0,1 proc. w porównaniu z 2022 rokiem.
»» O tym, ile kupujemy czytaj tutaj:
Wzrosła wartość przeciętnego koszyka zakupów
W Łodzi lubią długie zakupy
W poszczególnych miastach, zmiany liczby klientów rdr. w badanych galeriach handlowych były zróżnicowane. Największe wzrosty widać w Warszawie (4,5 proc.), Łodzi (blisko 3 proc.), Bydgoszczy (prawie 2 proc.), Lublinie (niecały 1 proc.) i Szczecinie (0,4 proc.). Z kolei najpoważniejsze spadki zanotowano we Wrocławiu (niespełna 9 proc.), w Poznaniu (prawie 2 proc.), Krakowie (blisko 2 proc.), Białymstoku (prawie 1 proc.), a także w Trójmieście (0,4 proc.).
Według raportu, w 2023 roku średni czas trwania wizyty w galerii handlowej wyniósł 42 min 55 sek. To o 11 sek. dłużej niż w 2022 roku. Dane z 2023 roku z poszczególnych miast pokazują, że najwyższy wynik ma Łódź (53 min 50 sek., rok wcześniej – 53 min 56 sek.), a najniższy – Trójmiasto (37 min 14 sek., rok wcześniej – 37 min 06 sek.).
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud, w oparciu o dane porównujące cały rok 2023 z odniesieniem do roku poprzedniego. Zbadano zachowania użytkowników odwiedzających galerie handlowe z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Próbę badawczą stanowili użytkownicy, którzy mieli zainstalowaną jedną z aplikacji partnerskich. Wielkość próby wyniosła dokładnie 185 tys. 125 klientów.
Łukasz Pawłowski (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj: