Informacje

Technologia sztucznej inteligencji w telefonach nie jest niczym nowym / autor: Pixabay
Technologia sztucznej inteligencji w telefonach nie jest niczym nowym / autor: Pixabay

Smartfony ze sztuczną inteligencją. Czy zaskoczą?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 lutego 2024, 20:06

    Aktualizacja: 25 lutego 2024, 20:44

  • Powiększ tekst

Telefony ze sztuczną inteligencją: to będzie modne hasło w tym roku, ponieważ producenci na smartfonach będą chcieli wykorzystać szum wokół hasła AI, aby zwiększyć sprzedaż – pisze portal CNBC.com

Hasło sztucznej inteligencji zagościło w powszechnej wyobraźni za sprawą ChatGPT OpenAI, wypuszczonego pod koniec 2022 r. Nowa technologia wywołało ogromne zainteresowanie generatywną sztuczną inteligencją, a w szczególności modelami „trenowanymi” na ogromnych ilościach danych, które są w stanie generować tekst, obrazy i podpowiedzi z filmów użytkowników.

Producenci smartfonów będą reklamować tę technologię podczas Mobile World Congress (MWC), największych targów branży mobilnej na świecie, które rozpoczynają się w poniedziałek w Barcelonie w Hiszpanii.

Twórcy urządzeń zaprezentują na MWC wiele funkcji opartych na sztucznej inteligencji. Niektóre z nich już znamy na rynku. W styczniu Samsung wprowadził na rynek flagową serię smartfonów Galaxy S24, wyposażoną w AI. Jedną z funkcji, która zwróciła uwagę, była możliwość zakreślenia obrazu lub tekstu w dowolnej aplikacji, a następnie natychmiastowego wyszukania go w Google.

Co to jest telefon AI?

Analitycy, z którymi rozmawiał portal CNBC zgadzają się, że urządzenia te będą miały bardziej zaawansowane chipy do uruchamiania aplikacji AI oraz że te aplikacje AI będą działać na urządzeniu, a nie w chmurze.

Technologia sztucznej inteligencji w telefonach nie jest niczym nowym. Niektóre aspekty sztucznej inteligencji są obecne w urządzeniach od lat i umożliwiają korzystanie z takich funkcji, jak efekty rozmycia tła na smartfonach i edycja zdjęć. Nowością jest wprowadzenie dużych modeli językowych i generatywnej sztucznej inteligencji. Duże modele językowe to ogromne modele sztucznej inteligencji trenowane na ogromnych ilościach danych, które stanowią podstawę aplikacji takich jak powszechnie popularne chatboty. Modele te odblokowują nowe funkcje, takie jak możliwość generowania przez chatboty obrazów lub tekstu na podstawie monitu użytkownika.

„Nie chodzi tylko o posiadanie chatbota, czy nowy rodzaj wirtualnych asystentów. Różnica jest taka , że teraz AI ma charakter generatywny, więc może stworzyć wiersz lub sporządzić podsumowanie spotkania” – powiedział CNBC Bryan Ma, wiceprezes ds. badań urządzeń klienckich w IDC.

»» O technologii sztucznej inteligencji czytaj też tutaj:

Z ChatGPT żartów nie ma. Rzuci bombę atomową bez wahania

ChatGPT. „Kłamie i oszukuje pod presją pieniędzy”

Co to znaczy, że „smartfon korzysta z AI”?

Wcześniej wiele aplikacji AI w smartfonie było częściowo przetwarzanych w chmurze, a następnie pobieranych na telefon. Jednak zaawansowane chipy i możliwość skutecznego zmniejszania dużych modeli językowych prawdopodobnie spowodują, że więcej aplikacji AI będzie uruchamianych wyłącznie na urządzeniu.

„Myślę, że jedną z najważniejszych historii na MWC będzie możliwość uruchamiania modeli sztucznej inteligencji natywnie na samych urządzeniach i to zacznie to zmieniać zasady gry” – powiedział CNBC Ben Wood, główny analityk w CCS Insight.

Ben Wood stwierdza, że ostatecznie producenci smartfonów chcą osiągnąć „przetwarzanie antycypacyjne” – koncepcję, zgodnie z którą sztuczna inteligencja „jest wystarczająco inteligentna, aby nauczyć się Twojego zachowania jako użytkownika i sprawić, że urządzenie będzie o wiele bardziej intuicyjne i będzie przewidywać, co chcesz dalej zrobić.”

Oprac. Sek

»» Cały o materiał o najnowszych smartfonach wyposażonych w sztuczną inteligencję czytaj na portalu CNBC.com: w publikacji Smartphone giants like Samsung are going to talk up ‘AI phones’ this year — here’s what that means

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych