Nie dać się cyberoszustom
UOKiK startuje dziś z nową kampanią społeczną: uwaga na fałszywe inwestycje! Oszuści uwiarygadniają reklamy scamów wizerunkami znanych osób, wykreowanymi przy użyciu sztucznej inteligencji.
Każdy może paść ofiarą cyberoszustów – ostrzega UOKiK. Każdy może być kuszony reklamami zyskownych inwestycji bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje.
Znana twarz, ale czy prawdziwa?
Fałszywy przekaz uwiarygadniają twarze znanych i lubianych osób - to nic, że ich wizerunek został bezprawnie wykorzystany. Zdjęcia działają jak magnes. Superokazja? Jeden klik i zysk w mig?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ostrzega przed ryzykiem i stratą pieniędzy.
Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
To bardzo ważne, aby jak najszerzej informować i ostrzegać konsumentów przed fałszywymi inwestycjami. Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów, tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki. Podszywają się pod znane osoby czy też duże i cenione firmy. I niezmiennie – obiecują szybki, łatwy i wysoki zysk. Uważajmy! Te oszustwa mogą prowadzić do utraty oszczędności życia – apeluje prezes UOKiK.
Nowa kampania
Dziś w Światowy Dzień Konsumenta UOKiK startuje z nową akcją.
Spoty UOKiK skupiają się na promowanych w internecie inwestycjach wykorzystujących bezprawnie wizerunek osób ze świata kultury, sportu lub rozrywki, czy też znanych przedsiębiorstw lub marek.
Znani i lubiani mają podnosić wiarygodność danego przedsięwzięcia. Kreowani przy użyciu sztucznej inteligencji są realni i przekonujący.
Scenariusze oszustw zmieniają się, lecz ich niezmiennym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Atak może dotyczyć pozyskania danych, np. loginów i haseł, lub działania wprost – nakłonienia do dokonania przelewów.
Na podstawie komunikatu UOKiK oprac. bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Minister finansów wrzucił handlowi kukułcze jajo
Turów kaputt? Niemcy biją brawo polskiemu sądowi