Informacje

Facebook / autor: fot. Fratria
Facebook / autor: fot. Fratria

Tak marnujemy czas! Badania to potwierdzają

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 kwietnia 2024, 07:14

  • Powiększ tekst

49 proc. respondentów najwięcej wolnego czasu poświęca mediom społecznościowym - wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”. Wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku, a wyjątek stanowi platforma YouTube - zauważono.

Prawie połowa Polaków (49 proc.) najwięcej wolnego czasu w sieci poświęca na korzystanie z mediów społecznościowych – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”. Wśród platform społecznościowych, które najczęściej kojarzą Polacy jest Facebook - zna go 98 proc. badanych, YouTube (96 proc.), i Instagram (94 proc.). Z kolei najbardziej znane komunikatory to Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).

Social media zamiast rozrywki

Jak zauważyli autorzy publikacji, social media spełniają szereg funkcji m.in. rozrywkową oraz edukacyjną, a także pozwalają na dzielenie się własnym życiem z innymi.

Badanie pokazało, że 9 na 10 użytkowników internetu w wolnym czasie wchodzi na YouTube. „Drugą najpopularniejszą platformą jest Facebook – 83 proc. wskazuje na tę odpowiedź. Z kolei na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. badanych” – wymienił Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w informacji.

Zwrócono uwagę, że wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku. „Wyjątek stanowi platforma YouTube, która jest najpopularniejsza we wszystkich grupach wiekowych – korzystają z niej zarówno 18-, 29-latkowie, trzydziestolatkowie, czterdziestolatkowie, pięćdziesięciolatkowie, jak i osoby powyżej 60. roku życia” - zaznaczono w raporcie.

Wskazano, że uznanie poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z wiekiem. „Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które górują wśród młodych ludzi. Z pierwszej platformy korzysta 68 proc. 18-29 latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku Snapchata – 6 na 10 najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas” - zauważono. Według badania odsetek ten spada wraz z wiekiem. „Co ciekawe, co trzeci respondent badania korzysta z portalu LinkedIn, służącego do kontaktów biznesowych (35 proc.)” - zaznaczono w raporcie.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Wzrost VAT już ma skutki: Ceny rosną zastraszająco

Będziemy pracować dłużej: Wiek emerytalny - w górę

Koniec z ogrzewaniem węglem. Unia wkroczy do Twojego domu

Nadchodzi nowy podatek ETS2! „Dla najbiedniejszych”. Od UE

Ukraina chce włączyć Polskę do wojny? Jest deklaracja

Autorzy raportu zauważyli również, że respondenci w każdej grupie wiekowej najchętniej w wolnym czasie rozmawiają na Messengerze – na tę odpowiedź wskazało 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp – korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie (81 proc.).

Ten portal - dla młodzieży!

Raport Santander Consumer Banku wskazał też, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord – korzysta z niego 60 proc. ankietowanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem aż do 0 proc. wśród seniorów. „Odwrotna tendencja przedstawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy korzysta z niego tylko 26 proc., 27 proc. trzydziesto- i pięćdziesięciolatków, 35 proc. czterdziestolatków i aż 60 proc. osób powyżej 60 roku życia” - dodali autorzy raportu.

AI lepsze od przyjaciela?

W raporcie wskazano, że nowe formy komunikacji, takie jak chatboty, są wykorzystywane zazwyczaj na stronach firmowych, aby klienci mogli zawsze uzyskać odpowiedzi na swoje pytania.

Chatboty są cały czas rozwijane i jak podają dane Santander Consumer Banku, 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie jako dobre lub bardzo dobre.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.

Santander Consumer Bank działa na rynku consumer finance w Polsce. Oferuje różnego rodzaju kredyty oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych