Dogadali się. Będzie jedna promocja mięsa
*Organizacje zrzeszające producentów mięsa chcą wspólnie promować za granicą wszystkie jego gatunki. Podczas październikowych targów żywności SIAL w Paryżu na jednym stoisku narodowym prezentowane mają być produkty wieprzowe, wołowe i drobiowe.
"Udało się nam osiągnąć to, o czym mówiliśmy od kilku lat - na targach w Paryżu będzie jedno duże stoisko współfinansowane z trzech funduszy promocji mięsa: wieprzowego, wołowego oraz drobiu" - powiedział w poniedziałek dyrektor Krajowej Rady Drobiarskiej Łukasz Dominiak. Dodał, że polskie stoisko będzie się mieściło obok ekspozycji znaczących na świcie eksporterów mięsa - Stanów Zjednoczonych i Brazylii.
O idei wspólnego promowania produktów żywnościowych rozmawiano na poniedziałkowej konferencji w Agencji Rynku Rolnego. Zdaniem jej wiceprezesa Lucjana Zwolaka, taki sposób promocji jest korzystniejszy dla firm, gdyż są one o wiele bardziej rozpoznawalne niż wtedy, gdy prezentują swoje wyroby na oddzielnych, często porozrzucanych po halach targowych stoiskach.
Do zalet utworzenia stoiska narodowego Zwolak zaliczył wspólną organizację różnych imprez - m.in. pokazów kulinarnych, umieszczenie na naszej ekspozycji barw narodowych, czy charakterystycznej symboliki, takiej jak hasło "Polska smakuje". Jego zdaniem powinno to zwrócić uwagę na polską ofertę handlową i ułatwić nawiązywanie kontaktów między firmami.
Prezes Krajowej Rady Drobiarskiej Rajmund Paczkowski powiedział, że dotychczas mięso czerwone i drób były prezentowane na oddzielnych stoiskach, ale - jak zaznaczył - promocja wszystkich gatunków mięsa w jednym miejscu jest korzystna dla wszystkich.
"Wspólne działania mięsnych organizacji branżowych uwidaczniają szeroką ofertę polskich firm" - dodał szef Związku "Polskie Mięso" Witold Choiński.
Według prezesa Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesława Różańskiego promocja żywności jest konieczna nawet w sytuacji kryzysowej, jaką było wykrycie w Polsce wirusa afrykańskiego pomoru świń. Podkreślił, że nieobecność na targach powoduje, że wypada się z rynku i później trudno jest na niego wrócić. Podobnie uważa wiceprezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP Piotr Ziemann. Jego zdaniem sprzedaż mięsa bez stałej promocji jest niemożliwa.
W 2013 r. Polska wyeksportowała żywność o wartości ok. 20 mld euro, tj. o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Głównym partnerem handlowym jest Unia Europejska, do której trafia ok. 80 proc. produktów rolno-spożywczych. 20 proc. wartości eksportu stanowiły żywe zwierzęta, mięso i przetwory mięsne.
Targi SIAL w Paryżu będą w tym roku obchodzić swoje 50-lecie. Ta jedna z najważniejszych tego typu imprez w Europie odbywa się co dwa lata. W 2012 r. wzięło w niej udział prawie 6 tys. wystawców z 100 krajów świata. Targi przeznaczone są głównie dla handlowców; podczas ostatniej edycji imprezę tę odwiedziło 150 tys. osób z 200 krajów.
(PAP)