Bruksela robi zamieszanie na lotniskach! Będą kolejki
Od 1 września Komisja Europejska przywróci na lotniskach maksymalne limity 100 ml na płyny przewożone w bagażu podręcznym. Jest to spowodowane problemami technicznymi ze skanerami do kontroli bezpieczeństwa, a nie ewentualnym zagrożeniem – zapewnił we wtorek rzecznik KE.
Komisja zdecydowała o tymczasowym przywróceniu od 1 września na lotniskach w UE maksymalnej dopuszczalnej pojemności 100 ml opakowań na płyny, które można przewozić w bagażu podręcznym.
„Jest to spowodowane tylko i wyłącznie problemami technicznymi związanymi z zainstalowanymi na niektórych lotniskach skanerami do prześwietlania bagaży pasażerów, decyzja ta nie wynika z żadnego potencjalnego zagrożenia” – zaznaczył na briefingu prasowym rzecznik KE Tim McPhie.
Rzecznik KE: „rozwiązanie tymczasowe”, „problemy techniczne”
Jak dodał, zarządzone przez KE rozwiązanie jest tymczasowe i będzie obowiązywać tylko do czasu „rozwiązania problemów technicznych” związanych z urządzeniami.
Wcześniej niektóre europejskie lotniska, w tym w Niemczech, Włoszech i Holandii, na których zainstalowano nowoczesne skanery CT, wykorzystujące technologię 3D do prześwietlania bagażu kabinowego, zdecydowały się na częściowe lub całkowite zniesienie limitów płynów przewożonych w torbach podręcznych. Skanery te wyświetlają trójwymiarowe obrazy zawartości bagażu w wysokiej rozdzielczości, co pozwala wykrywać elementy wybuchowe we wszelkiego rodzaju kosmetykach, płynach lub urządzeniach elektronicznych.
Porty lotnicze: będą straty finansowe
W raporcie wysłanym w maju ub.r. do Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) KE zakwestionowała jednak skuteczność tej technologii, argumentując, że oprogramowanie jest zawodne w przypadku pojemników o pojemności przekraczającej 330 ml. Pod koniec lipca br. Bruksela zdecydowała o tymczasowym przywróceniu ograniczeń, aby „zapobiec ewentualnym zagrożeniom”.
Organizacje reprezentujące porty lotnicze alarmują, że decyzja KE oznacza straty finansowe dla lotnisk, które zainwestowały w nowoczesną technologię. Rzecznik Komisji nie powiedział we wtorek, czy KE przewiduje rekompensaty dla poszkodowanych portów lotniczych.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP), sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Już 2 września rusza telewizja wPolsce24!
Nowe przepisy UE. Opony zdrożeją o jedną trzecią?
Branża tonie? Spadek produkcji aut o 72 proc. w lipcu
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: