Zawalona kamienica nie zatrzyma wiercenia tunelu
Dwa tygodnie po zawaleniu się części kamienicy przy Al. 1 Maja w Łodzi wciąż nie wiadomo dlaczego doszło do katastrofy, ani kiedy maszyna drążąca tunel średnicowy pod centrum, ponownie rozpocznie pracę. PKP PLK na pytanie PAP odpowiedziały, że spodziewają się, że nastąpi to jeszcze we wrześniu.
„Wznowienie pracy tarczy TBM +Katarzyna+, która znajduje się między budynkami przy Al. 1 Maja 21 i Al. 1 Maja 23 wymaga spełnienia wszystkich wymogów bezpieczeństwa. Wykonawca kończy kompletować dokumentację potwierdzającą możliwość bezpiecznego wznowienia robót. Na tej podstawie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wyda decyzję o kontynuacji budowy tunelu kolejowego. Spodziewamy, że nastąpi to jeszcze we wrześniu” - poinformował PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Podczas konferencji prasowej ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i przedstawicieli inwestora PKP PLK 13 września w Łodzi, członek zarządu spółki, Marcin Mochocki zapowiadał, że komplet ekspertyz od wykonawcy i projektanta trafić ma do nadzoru budowlanego 18 września.
Na trasie budowy tunelu trwają ponowne ekspertyzy techniczne budynków. Według oceny PKP PLK stało tam 30 budynków w stanie bardzo złym albo awaryjnym. Dwa z nich zostały już rozebrane. W najbliższych dniach rozpocznie się wyburzanie kolejnego - opustoszałej kamienicy przy Al. 1 Maja 16 (stoi na przeciwko dotkniętej katastrofą kamienicy 1 Maja 23), co do której konserwator zabytków wydał już zgodę na jej rozbiórkę.
Stan budynków stabilny
„Pracujemy też nad szczegółową oceną stanu technicznego oficyn dotkniętych zdarzeniem. Prowadzone działania obejmują m.in. badanie konstrukcji budynków i podłoża gruntowego. Przygotowywana jest specjalistyczna ekspertyza, która będzie zawierała sposoby napraw, oraz wzmocnień uszkodzonych elementów budynku, aby zapewnić bezpieczeństwo i możliwość kontynuacji drążenia tunelu” - powiedział Rafał Wilgusiak.
Dodał, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi powołał komisję ds. zbadania katastrofy budowlanej, a sztab kryzysowy zbiera się regularnie.
„Na bieżąco monitorujemy stan budynków w najbliższym sąsiedztwie drążonego tunelu. Urządzenia pomiarowe potwierdzają stabilny stan kamienic. Bezpieczeństwo mieszkańców i nieruchomości niezmiennie jest priorytetem PLK SA. W związku z tym przeprowadzone zostaną ponowne analizy stanu technicznego budynków, pod którymi będzie przechodzić tarcza TBM drążąc tunel do Dworca Łódź Fabryczna. W razie potrzeby zastosowane zostaną dodatkowe środki zabezpieczenia budynków” - dodał Wilgusiak.
»» O katastrofie budowlanej w Łodzi czytaj tutaj:
Prokuratura bada sprawę katastrofy budowlanej w Łodzi
W Łodzi drążą tunel kolejowy. Jest katastrofa budowlana
Mieszkańcy kamienic wysiedleni
W Łodzi odbywają się spotkania z mieszkańcami wysiedlonymi z budynków przy ul. Próchnika 44 oraz 1 Maja 23, 21 i 19. Do takich spotkań i lepszej komunikacji z lokatorami zobowiązał inwestora i wykonawcę minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas swojej wizyty 13 września w Łodzi. Kolejne odbyło się w piątek wieczorem.
Lokatorzy wciąż przebywają w hotelach oczekując na możliwość powrotu do swoich mieszkań. PKP PLK poinformowały, że będzie to możliwe dopiero po wydaniu pozytywnych ekspertyz o stanie technicznym budynków. Dla mieszkańców zawalonej oficyny inwestor ma znaleźć inne mieszkania w Łodzi.
„Dokładamy starań, aby chętni mogli się przenieść do nowych mieszkań na podobnych warunkach finansowych, jakie mieli dotąd. Obecnie zbierane są informacje, a konkretne propozycje zostaną przedstawione w najbliższym czasie na indywidualnych spotkaniach” - dodał Wilgusiak.
Wiercenie tunelu 17 metrów pod powierzchnią
Fragment kamienicy przy Al. 1 Maja 23 w Łodzi runął w sobotę, 7 września 2024 r. Dzień wcześniej pojawiły się pierwsze sygnały, że może dojść do katastrofy. W mieszkaniu na parterze wysiedlonej na czas drążenia tunelu, podłoga zapadła się do piwnicy. Następnego dnia osunęła się cała ściana budynku, a znajdujące się w nim mieszkania uległy całkowitemu zniszczeniu. W chwili katastrofy tarcza drążąca tunel znajdowała się pod budynkiem na głębokości 17 m od stropu tunelu do powierzchni gruntu.
Według najnowszego harmonogramu do końca grudnia 2024 r. tarcza TBM „Katarzyna” powinna dotrzeć do podziemnej stacji Łódź Śródmieście, a w czerwcu 2025 r. planowane jest zakończenie budowy tunelu. Kolejny rok ma być przeznaczony na prace wykończeniowe, wyposażenie i testy urządzeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Pociągi mają pojechać nowym szlakiem od Łodzi Fabrycznej do Kaliskiej i Żabieńca w grudniu 2026 r.
Marek Juśkiewicz (PAP), sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Czy na Bałtyku się zagotuje? „Element działań hybrydowych”
Dyskonty regularnie okradane. W roli głównej Ukraińcy
Niemieckie służby kontrolują polskie tiry na granicy
»» Rozmowa z prof. Zbigniewem Krysiakiem o ideologicznych pomysłach Brukseli na gospodarkę na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj: