
TYLKO U NAS
Do centrum Paryża znów można wjechać starym autem
Właściciele starych aut spalinowych we Francji odetchnęli z ulgą - w parlamencie wyrzucono do kosza przepisy o strefach czystego powietrza w miastach.
Za sprawą głosowania kilka dni temu we francuskim parlamencie - głównie przy poparciu ugrupowań prawicowych - z francuskich miast mają zniknąć strefy niskiej emisji. Także w Paryżu i Lyonie, choć rząd zaproponował takie dwa wyjątki. Jak informuje The Connection France, choć przepisy wymagają zatwierdzenia przez Senat, to „głosowanie stanowi najbardziej wyraźny - jak dotąd - sygnał załamania się poparcia politycznego dla tych stref”, choć miały być kluczowym elementem francuskiej polityki klimatycznej. Dotychczasowe przepisy wykluczały z centrów wielkich miast kraju samochody z silnikiem Diesla zarejestrowane przed 2011 r. i samochody benzynowe zarejestrowane przed 2006 r.]
Decyzja francuskich posłów uderza też w ogóle w unijny Zielony Ład, który zakłada radykalną redukcję emisji gazów cieplarnianych tak, by do połowy wieku kontynent stał się neutralny dla klimatu. Stąd przepisy nie tylko o strefach w miastach, ale w ogóle obowiązek wdrażania ekotransportu i upowszechnienia elektromobilności, bo już od 2035 roku nie będzie można w UE zarejestrować żadnego nowego auta spalinowego.
Strefy czystego powietrza uderzają w osobny mniej zamożne
Strefy czystego transportu formalnie powinny istnieć we wszystkich dużych miastach Europy i być stopniowo rozszerzane. Tak samo i w naszym kraju. Przypomnijmy, że ustępujący prezydent Andrzej Duda podpisał w połowie grudnia ub.r. ustawę w tej sprawie, choć przepisy od początku wzbudzają wiele kontrowersji. Uderzają bowiem i w praktyce dyskryminują przede wszystkim w osoby biedniejsze, których nie stać na zakup nowoczesnych samochodów hybrydowych czy „elektryków” za grubo ponad 100 tysięcy złotych. Chodzi o obowiązek utworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców (przy przekroczeniu emisji) i zakupu tylko taboru bezemisyjnego (czyli autobusów elektrycznych lub wodorowych).
Poza tym od lipca ub.r. w Warszawie obowiązuje przyjęty przez większość rajców (przy sprzeciwie tych z PiS) zakaz wjazdu samochodów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat oraz z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat obejmuje obejmuje obszar Śródmieścia - 37 km kw. czyli 7 proc. powierzchni stolicy. I w kolejnych latach będzie dotyczył coraz to młodszych samochodów.
Agnieszka Łakoma
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Megafuzja! PZU i Bank Pekao się połączą
Koniec wsparcia Trumpa dla OZE
Ukraiński atak na lotnictwo Rosji zmienia reguły wojny
»»To jest czerwona kartka dla tego rządu - Jarosław Kaczyński proponuje rząd techniczny – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.