Informacje

Zakorkowane Aleje Jerozolimskie - w centrum Warszawy to codzienny widok / autor: Fratria / Andrzej Wiktor
Zakorkowane Aleje Jerozolimskie - w centrum Warszawy to codzienny widok / autor: Fratria / Andrzej Wiktor

W centrum stolicy od 1 lipca zona dla starych aut

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 czerwca 2024, 14:25

  • Powiększ tekst

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Obszar SCT to 7 proc. powierzchni miasta w jego ścisłym centrum. Dotąd wpłynęło 1,5 tys. wniosków o wyłączenie, czyli możliwość poruszania się po strefie aut niespełniających wymogów - powiedział rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski.

Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż wyprodukowane w 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r.

To nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia” - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) Łukasz Puchalski.

Dodał, że około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.

Na stronie ZDM https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/ jest zakładka: Sprawdź swój pojazd, gdzie można sprawdzić, czy pojazd może wjechać do strefy.

Można starać się o wyłączenie spod rygorów SCT

W przypadku odmowy można starać się o wyłączenie. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi - mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, posiadać europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.

Możliwy okazjonalny wjazd do SCT

Gmina może zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku.

Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.

Puchalski wskazał, że miasto zgłaszało, iż nalepka jest zbędna. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie.

Te nalepki nikomu do niczego nie są potrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy” - dodał dyrektor ZDM.

Podkreślił, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu. „Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień” - zaznaczył.

Co grozi za niuprawniony wjazd do SCT?

W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca. „Dodatkowo, poza wymogiem ustawowym, w lipcu będziemy dokładać oznakowanie informacyjne zapowiadające wjazd do SCT” - dodał Puchalski.

Przypomniał, że obszar SCT to 7 proc. powierzchni miasta.

Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. „Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm” - powiedział Puchalski.

Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej) działający w dni robocze w godzinach 8-20. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115.

Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.

**Marta Stańczyk (PAP)

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Branża drzewna na skraju przepaści. Jest decyzja

Do 30 tys. zł na budowę przydomowego wiatraka

Koniec z awizo w skrzynce! Mniejsze kolejki na poczcie?

Kolejna ważna inwestycja PiS do kosza. SMR-y za drogie

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych